Gratis het nieuws online lezen is binnenkort verleden tijd

De Standaard onlineGratis het nieuws online lezen is binnenkort verleden tijd. De Belgische uitgevers zijn het eens geraakt over een uniform online betaalsysteem, dat het voor de uitgevers mogelijk moet maken om hun gebruikers te laten betalen voor online nieuws. Het nieuwe systeem, “Media ID“, zal je kunnen gebruiken op alle grote nieuwssites. De nieuwssites bepalen zelf wat ze precies betalend maken en wat niet.

Eén systeem om overal mee in te loggen en te betalen

Media ID is een online betaal- en registratiesysteem, dat alle nieuwssites zullen gebruiken. Concreet wil dat zeggen dat je met één ID en paswoord overal kan inloggen. Aan Media ID is een betaalsysteem gekoppeld, waarmee je gemakkelijk online kan betalen om nieuws te raadplegen. De ontwikkelaars van het systeem streven de gebruiksvriendelijkheid van iTunes na, waar je met één ID talloze muziek, films en boeken kan aanschaffen.

Nieuwssites bepalen zelf wat ze betalend maken

Voor de lancering van Media ID zal een nieuwe, coöperatieve vennootschap worden opgericht. Alle grote uitgeverijen zullen hier aandeelhouder van worden: de Persgroep, Corelio, Concerta, Mediafin, Sanoma en Roularta hebben allemaal aangegeven mee te werken aan het project. Ook aan Franstalige kant werken enkele uitgeverijen mee.

Dankzij Media ID zullen de uitgeverijen niet alleen een beter zicht krijgen op de bezoekers van hun website, ze kunnen zelf ook bepalen wat ze betalend maken en wat niet. Ze kunnen bijvoorbeeld een klein bedrag vragen voor het lezen van een artikel, ze kunnen met een abonnementsdienst werken of ze kunnen beide combineren. “Kleine, snelle berichten en weetjes zullen gratis blijven, maar voor het echte journalistieke werk artikels zal je moeten gaan betalen”, zo stelt Yves Desmet in De Morgen van 14 december.

Zal het nieuwe businessmodel slagen?

Het business model van vandaag, waarbij online nieuwsdiensten draaien op inkomsten uit online advertenties, blijkt al langer verlieslatend te zijn. Er zijn vandaag erg weinig rendabele, online nieuwssites. Het probleem is echter dat de nieuwssites dit business model jarenlang hebben aangehouden, met als gevolg dat wij vandaag nieuws als gratis te raadplegen beschouwen. Dit zit zo verankerd in onze geest, dat het voor nieuwssites vandaag erg moeilijk is om daar iets aan te veranderen. Je kan je dus de vraag stellen of Media ID zal slagen. Zullen mensen bereid zijn om te betalen voor iets dat ze jarenlang gratis konden raadplegen? Dat is natuurlijk moeilijk te voorspellen, maar feit is wel dat Media ID veelbelovend klinkt. Eén systeem waarmee je overal kan inloggen, dat is gemakkelijk. Als je bovendien zelf kan bepalen of je betaalt per artikel of voor een abonnement, dan kan Media ID wel eens de broodnodige redding voor online nieuwsdiensten zijn.

Media ID wordt in de loop van 2013 gelanceerd. Tegen 1 september 2013 zouden alle platformen klaar moeten zijn om het systeem uit te rollen.

Executive Summary

Binnenkort moet je betalen om online nieuws te raadplegen
Het huidige business model van online nieuwssites blijkt al langer verlieslatend. Daarom zal je binnenkort moeten betalen om online nieuws te raadplegen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *