Google wil voet aan Chinese grond

logo Xunlei.com & China Mobile

Google is de laatste weken erg actief op de Chinese markt. De zoekmachinegigant probeert in het land van de rijzende zon zijn activiteiten uit te breiden buiten het reguliere zoeknetwerk.

Google is met een marktaandeel van 19% niet de grootste speler op de Chinese zoekmarkt. De lokale marktleider is Baidu.com, met 64% van alle zoekopdrachten.

Vandaag is bekend geraakt dat Google een financieel belang neemt in Xunlei, een Chinees bedrijf dat peer-to-peer (p2p) software ontwikkelt voor de snelle uitwisseling van allerlei mediabestanden zoals video’s en games. Xunlei.com staat momenteel op nummer 64 in de top 100 meest bezocht websites van Alexa. Bovendien draait de software momenteel bij zo’n 80 miljoen Chinezen.

Eind vorige week maakte Google al een intense samenwerking bekend met China Mobile, ‘s werelds grootste mobiele telecomaanbieder. Google zal de zoektechnologie gaan leveren voor mobiele en internet zoekopdrachten. Mobiel zoeken is erg populair in de rurale Chinese gebieden waar geen vaste internetinfrastructuur aanwezig is.

Dit toont nog maar eens het belang aan van de Chinese internetmarkt. Wie nu mee op de kar springt, kan een mooie voorsprong uitbouwen op de concurrentie.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *