Google+ vergeleken met Facebook – Is Google+ the next best thing?

google_plus_vs_facebookToen we vorige week donderdag allen een invite ontvingen voor Google+, waren we eerlijk gezegd toch even in de wolken. We wachtten er al zolang op, het sociale netwerk van Google, en nu was de tijd eindelijk aangebroken. En ik moet zeggen, tot hier toe stelt Google+ (nog) niet teleur. Maar is dat wel voor iedereen zo?

Momenteel heeft (in mijn geval) slechts een kleine 8% van de vele vrienden op Facebook ook een Google+ profiel. En om eerlijk te zijn, zijn dit allemaal collega’s en mensen waar ik mee heb samengewerkt. En dat is volgens mij ook het eerste probleem. ‘Gewone’ mensen – hiermee bedoel ik dan mensen die niet bezig zijn met online marketing – hebben misschien al eens gehoord van de term ‘Google+’ maar velen zullen niet weten wat het is en zullen mogelijk ook niet willen overschakelen van Facebook naar Google+, want dat is uiteindelijk de bedoeling.

Misschien is deze opmerking nog wat voorbarig aangezien Google+ momenteel nog in testfase zit en je dus enkel een profiel kan aanmaken op uitnodiging. Ik ben dan trouwens wel benieuwd wie Mark Zuckerberg uitgenodigd heeft…

Een bijkomend obstakel is dat mensen die een Google+-profiel willen, ook vereist zijn een Google-account te hebben. Iets wat sommigen wel eens tegen de borst zou kunnen stoten…

Google+ design vs. Facebook design

Beide designs lijken zéér sterk op elkaar. En daar is iedereen het over eens. Toch voel ik me meer aangesproken tot het design van Google. Less is more en form follows function moeten ze bij Google duidelijk gedacht hebben want het Facebook design lijkt me iets ‘rommeliger’ dan dat van Google+. En ik kan hen geen ongelijk geven, maar dat is mijn bescheiden mening…

Het design zal alleszins de vele Facebook fans aanspreken aangezien het een bijna exacte kopie is. Zo goed als alles staat zelfs op dezelfde plaatsen: bericht delen, profielfoto, extra opties, suggesties van te volgen mensen, …

Privacy-instellingen: Google+ of Facebook?

Het grote voordeel aan Google+ zijn de privacy-instellingen. Bij Facebook moet je ten eerste al wat zoekwerk verrichten vooraleer je de juiste instellingen gevonden hebt en dan nog weet je niet goed hoe het nu exact ingesteld is. Facebook komt trouwens ook vaak in opspraak omtrent privacy en privacybreuken. Privacy is bij Google dus één van de sterke punten. Zo kan je er eenvoudig voor kiezen om niet gevonden te worden in de zoekresultaten door op één knopje te drukken.

Ook het verwijderen van je profiel is eenvoudig. Onder ‘Accountinstellingen’ vind je de optie ‘Profiel en gekoppelde sociale functies verwijderen’ waarna je twee (ja, slechts twee) opties krijgt: ‘Google+-inhoud verwijderen’ en ‘Je hele Google-profiel verwijderen’. Je kan er ook voor kiezen je hele Google-account te verwijderen. Pretty straightforward dus…

Privacy_Google

Facebook daarentegen doet er praktisch alles aan om ervoor te zorgen dat gebruikers de dienst niet verlaten. Ten eerste moet je al een kleine zoektocht starten om de juiste pagina te vinden met de ‘Delete’-knop. Vervolgens start je een nieuwe tocht die bestaat uit verscheidene tussenstops. Facebook tracht je trouwens te misleiden door je twee mogelijkheden te geven: “deactivate or delete my account”. Het profiel deactiveren betekent dat je het op non-actief zet. Al je data blijft dus beschikbaar voor Facebook en bovendien kan je nog steeds getagd worden, uitgenodigd worden voor events, enzovoort. Wil je van die dingen geen notificaties meer ontvangen, wat nogal logisch is als je je profiel deactiveert, moet je dat expliciet aanduiden.

E-mail_Opt-out_Facebook

Je profiel verwijderen, blijkt nog moeilijker te zijn. Je moet ten eerste al op zoek naar de juiste URL en vervolgens moet je opnieuw verscheidene stappen doorlopen. Kom je dan eindelijk aan de laatste notificatie, dan krijg je te lezen dat je account eerst voor 14 dagen gedeactiveerd wordt. Log je tijdens die tijd terug in, wordt je profiel niet langer verwijderd. Nogal misleidend hé…

Facebook_account_verwijderen

Facebook gaat dus werkelijk tot het einde van de wereld om geen gebruikers te verliezen, want geef nu toe, tegenwoordig is er bijna geen enkele site die geen Facebook plug-in heeft en hoe makkelijk is het om op ‘vind ik leuk’ te klikken? Als je browserinstellingen dan zo ingesteld zijn dat het je Facebook log-in onthoudt, meldt de plug-in je automatisch aan en is je lijdensweg die je doorstaan hebt om je profiel te verwijderen dus voor niets geweest.

Privacy-instellingen? Ik kies resoluut voor Google+!

Google+ Circles & Facebook Groups

Eén van de grootste opmerkingen omtrent Facebook is dat als je iets deelt, je het met iedereen deelt. Uiteraard is dit niet altijd de bedoeling… Foto’s in beschonken toestand wil je wellicht wel met je vrienden delen, maar niet met je collega’s, laat staan je baas. Je kan dit op complexe wijze instellen (via Facebook Groups en privacy-instellingen) in Facebook. Je kan er wel vrij makkelijk voor kiezen om mensen uit te sluiten, maar toch blijf ik de manier van Google+ Circles beter vinden. Google+ daarentegen, maakt het je van bij het begin zéér makkelijk.

Google+ Circles dwingt je bijna je volgers, vrienden, etc. in te delen in Circles (kringen). Die kringen kan je dan verdelen onder bv. familie, werk, vrienden, kennissen, enzovoort. Wanneer je dan vervolgens iets deelt, krijg je een extra optie waarbij je moet aanduiden met welke kringen je dit wilt delen: één specifieke kringen, alle kringen, uitgebreide kringen, … Wederom: pretty straightforward…

Google_plus_Circles

Video chat: Google+ Hangouts

Hiermee is Google+ Facebook een stap voor geweest. Facebook heeft momenteel nog geen video chat applicatie, hoewel er stemmen opgaan dat Facebook zo’n video chat applicatie in de browser zou willen bouwen met Skype. Google+ Hangouts vind ik persoonlijk geweldig. Vooral voor bedrijven en professionelen lijkt dit super! Zo kan je mensen uit bepaalde kringen uitnodigen of simpelweg mensen toevoegen en zo een extra dimensie geven aan ‘conference calls’.

Maar ik zie zeker en vast ook mogelijkheden voor consumenten. Simpel voorbeeld: iemand uit je familie gaat voor een jaar naar het buitenland. Met de kring ‘familie’ kan je dan makkelijk met je hele familie tegelijkertijd een video chatsessie houden met die persoon.

Hangout heeft trouwens nog verschillende extra mogelijkheden. Om de leukste op te noemen: tijdens een video chat kan je met alle deelnemers tegelijk naar een filmpje of afbeelding kijken om hier dan een gesprek over te voeren. Leuke feature…

Google+ Mobile vs. Facebook Mobile

Hier heeft Facebook dan weer een streepje voor. Aangezien hun applicatie al wat ouder is dan die van Google+, is de applicatie van Facebook wat uitgebreider. Zo heb je meer mogelijkheden en is de applicatie beschikbaar voor alle platformen. De Google+ mobiele applicatie is momenteel enkel beschikbaar voor  Android en beperkt voor iPhone ((nog) niet alle functies zijn beschikbaar voor iPhone).

Google+Mobile_FacebookMobile

Langs de andere kant biedt Google+ wel de unieke applicatie Google+ Huddle. Dit is een chatapplicatie die het mogelijk maakt om in groep te chatten. Bij Facebook kan je ook chatten maar niet in groep. Het opladen van foto’s en video’s is vergelijkbaar. En ook Instant Upload is een zeer sterke applicatie.

Instant Upload maakt het makkelijk je foto’s en video’s online te plaatsen. Alle foto’s en video’s, dus ook foto’s en video’s die je net gemaakt hebben, worden automatisch opgeladen naar Google+. Het is wel zo dat deze privé zijn en dat dus enkel jij ze kan zien. Vervolgens kies je via Google+ welke foto’s en video’s je met welke kringen wilt delen. Bij Facebook moet je foto per foto opladen wat een stuk minder aantrekkelijk is.

Google+ Sparks vs. Facebook ??

Google+ Sparks is iets waar Google+ werkelijk mee kan uitpakken. Hierin wordt de kracht van de zoekmachine Google gecombineerd met het sociale netwerk. Kies een categorie (uit de voorgestelde categorieën van Google+) of ga op zoek naar een categorie (die je via keywords kan opzoeken). Selecteer een categorie en voeg deze met één klik toe aan je profiel zodat je makkelijk toegang krijgt tot al het nieuws i.v.m. een bepaalde categorie, bv. ‘Online marketing’.

Sparks is iets dat Facebook momenteel nog niet aanbiedt. Je ontvangt wel nieuws van mensen, bedrijven en pagina’s die je volgt maar dit valt niet echt te vergelijken met Sparks.

Conclusie: Google+ of Facebook?

De keuze tussen de twee netwerken is zeer persoonlijk. De ene persoon zoekt namelijk niet hetzelfde als een andere in een sociaal netwerk. Toch vind ik dat Google+ een meer uitgebreide ervaring biedt, zowel voor consumenten als bedrijven (binnenkort wordt het mogelijk ‘Google+ business profile pages’ aan te maken). Zo kan je makkelijk switchen tussen je Google+-profiel en de andere Google producten (Gmail, Google Docs, …) dankzij de Google Sandbar, welke er trouwens ook zeer knap uitziet.

Google_Sandbar

In mijn ogen levert Google nu dus een totaalpakket. Facebook tracht al sinds geruime tijd het internet, of de sleutel tot, te worden en persoonlijk vind ik dat Google daar veel beter in slaagt dan Facebook. Facebook is Facebook maar Google+ is werkelijk het verlengde van Google dankzij de integratie van alle Google producten en dat is nu net het USP van Google+.

Hoewel ik mijn Facebookaccount nog niet verwijderd heb, gaat mijn voorkeur toch meer uit naar Google+. In mijn opzicht hebben ze aan (bijna) alles gedacht. Zo geeft Google+ automatisch je andere sociale profielen en blogs weer, zonder dat je deze manueel hoeft toe te voegen. Daarnaast hebben ze ook aan check-ins en location based apps gedacht: je kan bijvoorbeeld makkelijk een locatie toevoegen aan eender welk bericht.

Het enige sterke punt voor Facebook zijn de spelletjes. De integratie van Zynga in Facebook was één van de beste beslissingen die Facebook heeft gemaakt, aangezien deze spelletjes voor een niet onbelangrijk aandeel gebruikers zorgt. Zo ben ik er rotsvast van overtuigd dat veel mensen Facebook uitsluitend gebruiken voor de spelletjes en geen of amper weet hebben van andere mogelijkheden.

Google+ heeft nog veel goed te maken maar eens de dienst wordt opengesteld voor het grote publiek vermoed ik wel dat de dienst succes gaat hebben. Het is namelijk een combinatie van verscheidene sterke punten van sociale netwerken als Twitter, Facebook en LinkedIn. Voeg daar nog spelletjes (Google+ zou weldra Games toevoegen aan z’n diensten), muziek en films aan toe en je hebt een zeer sterk sociaal netwerk!

google-plus-vs-facebook

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *