Google top 10 adverteerders spenderen astronomische bedragen

uitgaven_Google23 à 24 miljard euro omzet. Dat is wat Google vorig jaar verdiende. Tot op vandaag wist niemand echt hoe ze zo’n astronomisch bedrag aan omzet binnenrijven. Ook adverteerders wisten niet van elkaar hoeveel ieder spendeerde aan reclame via Google. Onlangs werden enkele interne, geheime documenten gelekt zodat we een beter idee hebben wie de topadverteerders van de zoekgigant zijn.

Google is het venster op de wereld geworden. Toen BP in juni te maken kreeg met het enorme olielek in de Golf van Mexico, schoten de zoekopdrachten naar BP en oliegerelateerde onderwerpen vanzelfsprekend enorm omhoog. Mensen gingen massaal via keywords als ‘oil’ en ‘spill’ zoeken naar nieuws over BP en het olielek. Het marketingteam van BP heeft hier goed op gereageerd door ‘broad match keywords’ op te kopen. Bijna alle combinaties van ‘oil’ en ‘spill’ leiden naar een advertentie van BP.  BP kocht ook video advertenties waardoor gebruikers naar BP filmpjes geleid werden.

Door de massale zoekopdrachten stegen, stegen de reclame-uitgaven van BP van een magere $ 57.000 (alles is relatief, he) per maand naar $ 3,6 miljoen in juni. Google is een uitstekend medium om aan public relations en relatiemanagement te doen en dat heeft BP duidelijk begrepen. Google concurreert op die manier ook met televisie aangezien mensen niet meer wachten tot het nieuws tot bij hun komt maar ze er actief naar op zoek gaan via Google en andere zoekmachines. BP heeft ook de impact van sociale media niet onderschat. Via verschillende sociale media, als Facebook en Twitter, uitten consumenten hun ongenoegen over het bedrijf en de manier waarop ze de situatie trachtten te controleren. Als reactie op alle kritiek richtten ze de Facebookpagina ‘Deep Water Horizon’ op. Ook op hun andere Facebookpagina ‘BP America’ trachtten ze in dialoog te treden met het publiek door ieder uur een nieuwe post te plaatsen. Ook via Twitter heeft het bedrijf getracht om in dialoog te treden met het publiek maar dit werd slecht ontvangen omdat volgens de Twitterati ‘BP niet kan tweeten’. Het duurde een week vooraleer ze hun eerste tweet plaatsten en nu wordt het medium uitsluitend gebruikt om verouderde persberichten te promoten. Via LinkedIn wordt er zelfs met geen woord gerept over de ramp en ook op Youtube is nog geen enkele reactie op de ramp verschenen. Een gemiste kans of heeft BP zich willen behoeden om nog grotere misstappen te begaan? Geadverteerd via Facebook hebben ze blijkbaar niet.

Google is ook een uitstekend medium om een nieuw product te lanceren zoals de iPhone 4. AT&T Mobile spendeerde in juni $ 8,08 miljoen aan Adwords ter ondersteuning van de lancering van de iPhone 4. AT&T is de derde grootste Amerikaanse adverteerder met $ 2,08 miljard aan reclame-uitgaven in 2009. Apple zelf spendeerde net geen miljoen dollar in juni.

Onder de grootste klanten van Google, bevinden zich ook bedrijven die afhankelijk zijn van de zoektrafiek. Bedrijven die Adwords herverkopen of die advertentieruimte opkopen om die door te verkopen aan hun adverteerders zoals bijvoorbeeld Hungry Machine die werkt onder de naam Living Social. Zij spendeerden $ 2,4 miljoen in juni en Yellowpages.com spendeerde $ 1,2 miljoen.

Opmerkelijk is dat de 10 grootste (Amerikaanse) adverteerders van juni samen goed waren voor amper 5% van de inkomsten van Google. Daarnaast zijn er 47 bedrijven die meer dan $ 1 miljoen dollar spendeerden, 71 bedrijven die tussen $ 500.000 en $ 1 miljoen spendeerden en 357 die tussen $ 100.00 en $ 500.000 spendeerden. Daarnaast zijn er nog duizenden kleine adverteerders die samen de long tail van Google vormen. En dat allemaal op één maand… Als je het zo bekijkt, lijkt 23 à 24 miljard  niet zo gek veel.

Hieronder kort even de 10 grootste adverteerders, met uitgaven, van de maand juni:

  1. AT&T Mobility – $ 8,08 miljoen
  2. Apollo Group – $ 6,67 miljoen
  3. Expedia – $ 5,95 miljoen
  4. Amazon – $ 5,85 miljoen
  5. Ebay – $ 4,25 miljoen
  6. BP – $ 3,59 miljoen
  7. Hotels.com – $ 3.30 miljoen
  8. JC Penney – $ 2,46 miljoen
  9. Living Social – $ 2,29 miljoen
  10. ADT Security – $ 2,19 miljoen

Bron:http://adage.com/digital/article?article_id=145720

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *