Google stopt met verkoop krantenadvertenties

Google LogoGoogle kondigt aan dat het stopt met ‘newspaper ads’, nadat ze dit initiatief zo’n 2 jaar (2006) geleden in béta introduceerde. Maar klaarblijkelijk bracht het niet de verwachte return. Eén en ander is natuurlijk ook in het licht van de besparingsronden waarvan ook Google niet gespaard blijft. Google krantenadvertenties heeft enkel een gevolg voor zo’n 800 Amerikaanse kranten waarmee Google samenwerkingsakkoorden had afgesproken.

Het idee op zich was uiteraard wel interessant. Zo kan iedere KMO, zelf zonder tussenpersonen (agencies en mediacentrales), krantenadvertenties plaatsen, op basis van een biedingen voor bepaalde plaatsen en uitgaven. Google integreerde deze vanzelfsprekend in het Adwords-platform, net zoals ze dit met radio en TV (willen) doen.

Niet de verwachte return dus. Is dit een kleine overwinning voor krantengroepen en mediagroepen? Want laten we eerlijk zijn. Er zijn ondertussen wel heel veel partijen die de positie van Google een beetje irriterend beginnen vinden. Of is het gewoon eeuwenoude jaloesie die speelt?

Toch ook leuk te ervaren dat bedrijven stilaan beginnen te beseffen dat er naast ‘advertising (zelfs online) er met zoekmachine optimalisatie en stilaan ook met social media mooie resultaten en zelfs nog kosteffectievere resultaten te boeken zijn. Alleen, je moet wat op langere termijn durven denken.

Dat er een uitzonderlijk lagere winst was te bespeuren in de Google Q4-resultaten, maar operationeel toch een mooie stijging van 18% te noteren viel, kunnen we allemaal maar interpreteren als een bevestiging dat er continue meer wordt geïnvesteerd in online marketing.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *