Google steeds meer gebruikt voor screening sollicitanten

Screening sollicitanten via GoogleZowat iedereen die beschikt over een eigen computer met internetverbinding heeft het waarschijnlijk al geprobeerd : zijn eigen naam intikken op Google en zien welke resultaten dat geeft. Wel, bedrijven die sollicitanten screenen maken ook steeds vaker gebruik van deze mogelijkheid. Het Nederlandse onderzoeksbureau EPN deed in opdracht van de universiteit van Tilburg een steekproef bij 2.344 personen en kwam o.a. tot volgende resultaten :

  • 80 % van de Nederlandse internetpopulatie vindt informatie over zichzelf terug via Google.
  • Jongeren vinden zichzelf vaker terug op het web dan ouderen die online minder actief zijn.
  • Zeker 10 % van de gevonden informatie is onjuist.
  • Gegevens die terug te vinden zijn over iemand zijn vaak verouderd of subjectief.
  • Beoordelingen op fora, bewuste lastercampagnes of onnozele grappen die met je worden uitgehaald kunnen jaren later nog met je naam verbonden worden.
  • Naamgenoten kunnen het beeld dat iemand van je vormt sterk negatief beïnvloeden. In twee op drie gevallen was er sprake van vertroebeling van het beeld door mensen met dezelfde naam.
  • Google wordt steeds vaker als screening-tool gebruikt door bedrijven die sollicitanten willen doorlichten.
  • 92 % heeft het gevoel dat ze controle hebben over het beeld dat via internet van hen wordt opgehangen.
  • 27 % van de onderzochte personen screent zakelijke contacten in de hoop meer persoonlijke informatie te achterhalen.
  • Bij privé-contacten loopt dat percentage terug tot 15 %.
  • 44 % zoekt naar informatie over wat de eigen kinderen online allemaal uitsteken. Hiervan kon 60 % effectief iets vinden.
  • 35 % van de mensen keurt het af dat er steeds meer persoonlijke informatie online is terug te vinden.

De conclusie van EPN uit dit alles is dat iemand Googelen om een beeld te kunnen vormen onbetrouwbaar is. Tom van der Maas, directeur van EPN : “De uitkomst betekent dus dat je niet zonder meer de naam van een persoon kunt googelen om het nodige te weten te komen, bijvoorbeeld bij een sollicitatie. Een risico van 10 procent vinden we hoog.” Een slaagpercentage van 90 procent vinden wij best meevallen, maar dan komt Tom van der Maas met een ander argument dat wel steek houdt : “Als een naamgenoot in het verleden een graai in de kas van de duivenbond heeft gedaan, zit de kans erin dat jij de baan aan je neus ziet voorbijgaan“. En daar heeft hij wel een punt natuurlijk.

Onze conclusie : wees dus maar uiterst voorzichtig met wat je allemaal op het internet uitsteekt of de persoonlijke informatie die je online zet. Dankzij de zoekmachines begint het internet een heus geheugen te ontwikkelen. En als je toch enige controle wenst te behouden over het beeld dat online van je ontstaat kan je altijd een (gratis) blog beginnen of je inschrijven op sites als www.linkedin.com waar je een profiel van jezelf kan aanmaken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *