Google SEO handleiding voor beginners (SEO Starter Guide) geüpdate

GooglebotOm webmasters een handje te helpen bij het optimaliseren van websites voor zoekmachines, heeft Google de ‘Search Engine Optimization Starter Guide’ (opnieuw) gepubliceerd. In 2008 werd de eerste versie gepubliceerd. Deze werd nu vertaald in 40 talen en bevat enkele updates zoals het optimaliseren van mobiele sites, duidelijke teksten en afbeeldingen en nog meer SEO tips. De handleiding is gericht naar iedereen die nieuw is in de wereld van SEO of die zijn site wil optimaliseren.

De Search Engine Optimization Starter Guide bevat een opsomming van (simpele) technieken om de crawlability en indexering van sites te verbeteren. Er worden zo’n dozijn gebieden besproken die webmasters kunnen overwegen te optimaliseren. De besproken gebieden die geoptimaliseerd kunnen worden, (verbeteren van titel en description meta tags, URL structuur, site navigatie, content creatie, ankertekst en meer) kunnen door webmasters van alle niveaus aangepakt worden.

Enkele interessante (nieuwe) topics op vlak van SEO voor mobiele telefoons

Aangezien steeds meer mensen mobiel surfen, is het belangrijk om mobiele sites zodanig te configureren dat ze accuraat geïndexeerd kunnen worden. Mobiele sites gebruiken een ander formaat dan normale desktop sites maar ook de management methodes en vereiste expertise is anders. Om ervoor te zorgen dat je mobiele site accuraat gecrawled en geïndexeerd kan worden moet je enkele dingen verifiëren: als je site nieuw is, kan het zijn dat Google hiervan nog niet op de hoogte is. Zorg dus altijd voor een mobiele sitemap en stuur die naar Google om hun kennis te geven van het bestaan van de site. Je sitemap naar Google sturen kan via de Google Webmaster Tools, net als bij een standaard sitemap.

Daarnaast moet je je er ook van vergewissen dat Googlebot-Mobile toegang heeft tot je site. Maak het dus mogelijk voor alle user-agents om uw site te betreden. Om herkend te worden als mobiele URL moet onder andere de DTD declaratie (Doc Type Definition) van mobiele URLs in een geschikt mobiel formaat opgesteld zijn, namelijk XHTML Mobile of Compact HTML.

Mobiele gebruikers moeten naar de juiste (mobiele) URL geleid worden. En dit kan soms problemen vormen. Ook hiervoor biedt de SEO handleiding enkele oplossingen. Wanneer een mobiele gebruiker naar de desktop versie van een URL surft, kan je hen doorsturen (redirect) naar de mobiele versie van die pagina. Google herkent de relatie tussen de twee versies van de URL en geeft de juiste versie voor zoekopdrachten van dekstops of de mobiele versie voor mobiele zoekopdrachten weer. Wanneer een gebruiker doorgestuurd wordt van een desktop versie naar een mobiele versie, zorg dan dat hij op een pagina terechtkomt die dezelfde content bevat. Als een gebruiker bv. op de productpagina terechtkomt van een desktop versie, moet hij doorgestuurd worden naar de mobiele productpagina. Anderzijds is het voldoende om op mobiele sites een link te plaatsen wanneer desktop gebruikers er op terechtkomen. Zij kunnen dan via de link naar de desktop versie surfen maar hoeven niet automatisch doorgestuurd te worden.

Een laatste tip die gegeven wordt is ‘verander content naargelang de user-agent’. In dat geval zal dezelfde URL verschijnen bij zowel mobiele zoekopdrachten als bij desktop zoekopdrachten waarbij desktop gebruikers de desktop versie te zien krijgen en mobiele gebuikers de mobiele versie. Let wel op dat Google dit niet aanziet als cloaking, want dan zou je site wel eens uit de zoekresultaten kunnen verdwijnen.

Voor meer informatie en tips kan je de SEO handleiding voor beginners hier gratis downloaden. De handleiding zal regelmatig geüpdate worden en is bedoeld voor iedereen die nieuw is op het vlak van SEO of iedereen die zijn site wil optimaliseren. De handleiding bevat bovendien links naar pagina’s die de besproken onderwerpen in nog meer detail uitleggen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *