Google Remarketing: Hoe specifieke doelgroepen van jou bezoekers in de tijd aanspreken

Google Remarketing maakt het mogelijk om advertenties in het Google Display Netwerk (vroeger het content netwerk genoemd) te tonen aan gebruikers die je site al eens bezochten tijdens het surfen. Je kan zelfs meer specifiek gaan en enkel ex-bezoekers van een bepaalde pagina, of een bepaalde aktie verder in de tijd gaan ‘targetten’. Het hoeft geen betoog dat er vele mooie en creatieve vormen van marketing hier voor het grijpen liggen.

Een bezoeker bezoekt je site, bekijkt meerdere pagina’s en klikt dan weg. De bezoeker heeft zo wel interesse getoond in je product(en), maar is niet geconverteerd. Hoe kan je die bezoekers terug bereiken om ze toch over de streep te trekken? Via Google Remarketing kan je je specifiek richten op die groep van bezoekers en ze op het contentnetwerk van Google speciale aanbiedingen tonen om ze alsnog te overtuigen om klant te worden en/of je product(en) te kopen.

Waarom zou je het gebruiken?

Mensen die je site al eens bezocht hebben, zijn meestal de perfecte doelgroep aangezien ze door hun surfgedrag interesse getoond hebben. Via Remarketing kan je je richten op die bezoekers die nog niet geconverteerd zijn. Je kan ze over de streep trekken met een speciale aanbieding door gebruik te maken van Remarketing. Op die manier blijf je ook top of mind bij die bezoekers.

Als je je keywordcampagnes combineert met Remarketing, kan het aantal conversies van je campagne stijgen. Via Remarketing kan je ook bezoekers converteren met keywords die je normaal gezien niet gebruikt aangezien ze niet of slecht converteren. Je plaatst dan die keywords in een campagne om bezoekers naar je site te trekken. Daarna schakel je Remarketing in op het Google contentnetwerk om alsnog te converteren op basis van die keywords.

Hoe werkt Google Remarketing?

Via een klein codefragment (de remarketingtag) die op iedere pagina geplaatst kan worden, maak je AdWords duidelijk dat bezoekers van die pagina’s moeten worden opgeslagen in de Remarketinglijst. Als mensen dan uw site bezoeken (en vooral die pagina’s die getagd zijn), wordt hun cookie-ID toegevoegd aan de lijst voor remarketing. Adwords-campagnes kunnen dan zo opgesteld worden zodat advertenties enkel gericht worden naar mensen die op die lijst staan. Mensen die niet op de lijst staan, krijgen uw remarketingadvertenties ook niet te zien.

Door op meerdere pagina’s een remarketingtag te plaatsen, kunt u gedetailleerdere doelgroepen ontwikkelen. Iedere remarketinglijst moet wel een andere tag hebben. Als u een lijst wilt maken met bezoekers van de startpagina en een lijst met bezoekers die een conversie hebben voltooid, moet u twee aparte tags toevoegen, één voor de startpagina en één voor de conversiepagina.

De voordelen van Remarketing

  • Bereik: via Remarketing adverteer je op het contentnetwerk van Google dat enorm veel sites inhoudt. Je kan je doelgroep ook meermaals per dag/week/maand bereiken
  • Gebruiksgemak: makkelijk in gebruik en beheer via het tabblad Doelgroepen
  • Aangepaste doelgroepen: u kan verschillende doelgroepen bereiken en hier enorm creatief mee omspringen (bv. richten op mensen die een aankoop gestart zijn maar niet afgerond hebben)
  • Efficiënte prijsbepaling: Remarketing is onderdeel van Adwords en werkt dus volgens het biedingssysteem
  • Combinaties targeten: je kan verschillende targetingniveaus toevoegen zoals geografie of plaatsing. Zo kan je je enkel richten op mensen uit een bepaalde regio waardoor je een heel deel clicks uitsluit en dus bespaart
  • Inzicht in de locatie van uw advertenties: waardoor u biedingen kan verhogen of verlagen op basis van de siteprestaties.

Het filmpje hieronder toont de werking van Remarketing

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZmusXoLqXbk&feature=player_embedded#![/youtube]

Hoe een basis Google Remarketing campagne opzetten?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=omHbhsGjuME[/youtube]

De volgende afbeelding toont je waar je Remarketing vindt binnen Adwords:

Google_Remarketing

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *