Google Quality Score verbeteringen?

De kwaliteitsscore van Google Adwords is in het leven geroepen om 2 redenen:

  • google gebruikers te voorzien van ‘kwalitatieve’ advertenties
  • en adverteerders van hun kant meer ‘controle’ te geven over hun zoektermen

Voor zover de public relations afdeling van Google.

Sinds de invoering van de ‘Quality Score’ is er veel heisa geweest, voornamelijk van de adverteerders, die plots te maken kregen met een minimum bod, dat in sommige gevallen zelfs naar 4 en 8 euro steeg. Paniek alom toen, wat een tijd toch.

Ondertussen heeft Google niet stil gezeten en hebben ze ook o.m. de laadtijd van de landingspagina’s mee in het ‘Quality score’ algoritme gestoken. (En toch blijven beweren dat Adwords simpel te beheren is, zelfs niet moet beheerd worden, gewoon opgezet en dan maar wachten op die klanten. Zet alvast uw deur open!)

Ook deze maand introduceert Google nieuwe veranderingen, verbeteringen naar hun mening.
Persoonlijk vind ik de aanpassingen altijd een tintje hebben naar meer inkomsten voor Google. Niet dat ik dat niet begrijp, ‘t is tenslotte een beursgenoteerd bedrijf, maar het ligt er toch altijd vingerdik op.

Volgende wijzigingen zijn aangebracht:

  • Een accuratere Quality Score: Nu per query, ipv per zoekterm. Zou (nog?) relevantere advertenties tevoorschijn toveren. Voorbereiding van volgende punten mijn inziens.
  • Keywords niet langer  ‘inactive for search’: begonnen sommigen het minimum bod dan toch wat te hoog?
  • ‘First page bid’ zal het ‘minimum bid’ vervangen: meer concurrentie voor de hogere rankings, maw hogere clickprijzen

De impact van voorgaande? Naar mijn mening hebben ze de belangrijkheid van voorgaande punten omgedraaid. En zal het voornamelijk de ‘first page bid’ zijn die de concurrentie aanscherpt en dus de klikprijzen verhoogt. Wie beter dan de adverteerder weet of hij deze hoge klikprijzen wenst te betalen? de adverteerder toch.

Een voorbeeldje van twisted logic bij Adwords leken: Vorige week zat ik bij een prospect die voor bepaalde woorden een branding campagne wilde voeren. Fine, kan ik mee leven. Branding via Search is een feit dat o.m. de grotere adverteerders maar niet blijken te vatten. Nu voor bepaalde zoektermen maakte hij de berekening van zijn bod op basis van wat een offline kanaal hem zou kosten per bezoeker. Deze prospect bood 8 eur voor een zoekterm waar er geen concurrentie bleek te zijn. Op zich niet zo erg, Google komt dan wel op de proppen met een effectieve cost-per-click ipv de biedingsprijs, rekeninghoudend met de Quality Score uiteraard. :-)

Dit zijn de nieuwe verbeteringen in z’n totaliteit:

A more accurate Quality Score

Most importantly, we are replacing our static per-keyword Quality Scores with a system that will evaluate an ad’s quality each time it matches a search query. This way, AdWords will use the most accurate, specific, and up-to-date performance information when determining whether an ad should be displayed. Your ads will be more likely to show when they’re relevant and less likely to show when they’re not. This means that Google users are apt to see better ads while you, as an advertiser, should receive leads which are more highly qualified.

Keywords no longer marked ‘inactive for search’

The new per-query evaluation of Quality Score affects you in that keywords will no longer appear as ‘inactive for search‘ in your account. Instead, all keywords will have the chance to show ads on Google web search and the search network (unless you’ve paused or deleted them). Keep in mind, however, that keywords previously marked ‘inactive for search’ are not likely to accrue a great deal of traffic following this change. This is because their combined per-query Quality Score and bid probably isn’t high enough to gain competitive placement.

‘First page bid’ will replace ‘minimum bid’

As a result of migrating to per-query Quality Score, we are no longer showing minimum bids in your account. Instead, we’re replacing minimum bids with a new, more meaningful metric: first page bids. First page bids are an estimate of the bid it would take for your ad to reach the first page of search results on Google web search. They’re based on the exact match version of the keyword, the ad’s Quality Score, and current advertiser competition on that keyword. Based on your feedback, we learned that knowing your minimum bid wasn’t always helpful in getting the ad placement you wanted, so we hope that first page bids will give you better guidance on how to achieve your advertising goals.

It’s worth mentioning that the impact of these changes will vary from advertiser to advertiser; some might see no changes to their ad serving, while others may see a noticeable difference. As always, we recommend optimizing ads to prevent them from receiving a low Quality Score.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *