Google Filters

Heb zonet een uitermate interessant artikel gelezen over de Google Filters en hoe ze te omzeilen. Filters zijn een techniek in het algoritme van Google om sites te bevoordelen of te bestraffen in de SERP’s. Joe Whyte, de auteur, overloopt er maar liefst 18 in detail en vermeldt er nog 7 extra, al is niet iedereen het erover eens dat ze allemaal bestaan of een rol spelen.

Google Filters, how to get around them and exploit their loop holes” getuigt van een hoop opzoekingswerk en kennis, maar bij enkele punten heb ik toch mijn bedenkingen.

Zo meent de schrijver dat een links.html-page Filter de resultaten in de SERP’s van de hele site kan benadelen en dat het beter is de pagina een andere bestandsnaam te geven. Dit lijkt me nogal vergezocht. Het Google algoritme zal toch niet enkel de bestandsnaam bekijken, maar zal uit de structuur en opbouw van de pagina snel genoeg concluderen of het over een links-pagina gaat of niet.

Ook de CO-citation Linking Filter lijkt een beetje vergezocht. Deze filter zou een pagina of site waarnaar gelinkt wordt vanop goksites of pornosites benadelen in de SERP’s. Om de online concurrentie te vlug af te zijn zou het dus volstaan een goksite op te zetten en van daaruit, eventueel niet zichtbaar voor de bezoekers maar wel voor de bots, een link aan te brengen naar concurrerende sites. Of de site van de concurrent aanmelden bij een link-farm gespecialiseerd in adult content.

De To many links at once Filter zou een blog waarop een interessant artikel gepost wordt dat de hele blog-community overneemt of linkt zwaar benadelen, terwijl we toch vaak het tegenovergestelde resultaat zien. Een blog waarnaar in korte tijd veel nieuwe inkomende links verwijzen krijgt eerder een boost in de SERP’s (al is deze wel meestal zeer tijdelijk van aard).

Voor de rest een prachtig en enorm verhelderend artikel. Of alle vermelde filters effectief bestaan weet niemand, maar er zijn toch vele aanwijzingen die het filter-systeem van Google doen vermoeden.

Nog even een opsomming van alle filters die Joe Whyte vermeldt:

  • De Google Sandbox: een filter om rekening mee te houden !!! Al staat deze ook ter discussie.
  • Google -30: ten gevolge van spam-technieken
  • Google Bombing: Google maakte enkele weken geleden bekend dat het in de toekomst niet meer zo eenvoudig zou zijn een Google Bombing op te zetten
  • Google Bowling
  • Google Duplicate Content Filter: Eenvoudig te vermijden op uw eigen site, iets moeilijker als iemand content van uw site letterlijk heeft overgenomen
  • Google Supplemental Results
  • Google Domain Name Age Filter: niet te onderschatten filter. Hoe langer de domeinnaam bestaat, hoe hoger hij zal gaan ranken. Sommigen beweren zelfs dat Google nagaat voor hoeveel jaar de domeinnaam geregistreerd is en aan de hand daarvan bepaalt of het al dan niet om een legitieme en relevante site gaat.
  • Google’s Omitted Results Filter
  • Google’s Trust Rank Filter: hangt nauw samen met de PageRank vermoed ik
  • Links.html-Filter: zie boven
  • Reciprocal Link Filter
  • Co-Citation Filter: zie boven
  • To Many Links At Once Filter: zie boven
  • Broken Link Filter
  • Page Load Time Filter
  • Over Optimization Filter: gaat eigenlijk spamming-technieken opsporen
  • Keyword Stuffing Filter
  • Meta Tag Stuffing Filter
  • Automated Google Query Filter
  • IP Class Filter
  • Google Toolbar Filter
  • Click Through Filter in SERP’s
  • Traffic Filter: deze zal dankzij het succes van Google Analytics in de toekomst misschien wel een grotere rol gaan spelen.

Iedereen die zich bezighoudt met SEO zou ik dit artikel zeker aanraden, je kan het hier vinden. En hier kan je een afdrukbare pdf-versie downloaden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *