Google Analytics Site Search handleiding

Google Analytics logo

We berichtten zonet (terwijl ik mijn post aan het schrijven was :-)) over Google Analytics Site Search, die alle zoekopdrachten op je website in een handig rapportje verzamelt. Dat is erg handig, want het geeft je een goed inzicht wat bezoekers effectief op jou website komen doen. Goede webanalytics gaat namelijk verder dan louter clickstreamanalysis.

Hoe activeer je Google Analytics Site Search?

  1. De basis is natuurlijk een zoekmachine op je website. Heb je er nog geen? Dan is de Google Custom Search Engine het overwegen waard.
  2. Ga naar Google Analytics. Verzeker je ervan dat al je pagina’s getagged zijn met het GA-script.
  3. Kies voor welk profiel je Site Search wil activeren, en klik op Edit.
  4. In het gekozen profiel zie je algemene profiel info, goals, filters en gebruikers. Klik rechts bovenaan bij algemene profiel info op Edit.
  5. Scroll naar beneden en klik op “Do Track Site Search”. Dit is voorlopig enkel in het Engels beschikbaar. Andere talen volgen snel.
  6. Kies de query-parameter die jou website-zoekmachine gebruikt. In ons geval is dit s, zoals in http://www.queromedia.be/index.php?s=web+analytics&submit=
  7. Kies of je de query-parameters in je URL wil of niet.
  8. En beslis ten slotte of je categorieën wil instellen voor je zoekopdrachten
  9. Opslaan en herhalen voor al je websites (profielen)

Vervolgens kan je de Site Search rapporten bekijken onder de Content-sectie.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *