Google Analytics ondergaat kleine facelift

Een kleine verrassing toen we vanmorgen Google Analytics openden. Google heeft een kleine redesign doorgevoerd in haar populaire analyse tool, waardoor we weer even wat op ontdekking moesten gaan. We geven hier een overzichtje van de voornaamste veranderingen.

We beginnen helemaal bovenaan, bij de oranje navigatiebalk. Daar waar er tot gisteren nog drie tabjes stonden, namelijk ‘Home’, ‘Standard Reporting’ en ‘Custom Reporting’, zijn er dat nu nog maar twee. Het tabje Home is verdwenen, en de twee andere zijn vervangen door Reporting en Customization. De lijst met profielen helemaal links blijft onveranderd.

De oranje navigatiebalk bovenaan scrolt voortaan ook mee met de rest van het scherm. Ook wanneer je dus onderaan de pagina zit, zal je de oranje navigatiebalk nog steeds kunnen zien.

Real Time tussen de standaard rapporten

Zoals gezegd is de tab Home in de bovenste navigatiebalk verdwenen. Alle rapporten die je daar kon terugvinden, waaronder de Real Time reports, vind je nu terug in de tab Reporting, het vroegere Standard Reporting. In de linkse navigatiekolom zie je boven het tabje Audience nu Real Time staan. De inhoud van dit tabje komt overeen met wat vroeger onder de tab Home stond.

De tab Real Time is erbij gekomen, de tab Adwords is verdwenen uit de navigatiemenu. Daar waar Adwords vroeger een eigen tabje kreeg in de linkse navigatiestructuur, is Adwords nu terug onder Traffic Sources ondergebracht. De structuur van de Adwords tab is dezelfde gebleven.

Boven de gebruikelijke rapporten in de Reporting tab is een gedeelte met My Stuff voorzien. Hier vind je je eigen Dashboards, Shortcuts en Intelligence Events.

Veranderingen in Dashboards en Widgets

Ook bij de Dashboards zien we enkele nieuwigheden. Naast enkele veranderingen in design, is het voortaan ook mogelijk om zelf je dashboard te designen. Je hebt de mogelijkheid om de indeling van je dashboard te veranderingen qua grootte, zoals de onderstaande screenshot aangeeft. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je meer ruimte wil geven aan complexe grafieken.

Ook wat de widgets betreft zijn er voortaan meer mogelijkheden. Er zijn twee soorten widgets bijgekomen, namelijk de GEO maps en de staafdiagrammen (Bar). Met de GEO maps widget heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld een aantal metrics, zoals bounce percentage, weer te geven op een map.

Al bij al heel interessante updates die het navigeren binnen Google Analytics veel logischer maken. Bovendien scheppen de nieuwe widgets in de Dashboard tab heel wat bijkomende mogelijkheden. Heb je zelf nog enkele nieuwe features ondekt in Google Analytics, laat ze weten in de comments!

Executive Summary

Google Analytics Redesign
Google Analytics heeft een kleine facelift ondergaan, waarbij rapporten van locatie veranderden, en enkele nieuwe functies werden toegevoegd.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *