Google Analytics, it’s the new style !

Google Analytics new versionDe interface van één van onze favoriete tools voor webanalytics, Google Analytics, gaat compleet veranderen. En met compleet bedoelen we ook compleet : zowel het design, de look-and-feel, de overzichtsmogelijkheden als de indeling worden volledig door elkaar gegooid. Het is mogelijk dat Google deze wijziging vooraf heeft aangekondigd, maar dan hebben wij het alvast gemist. De officiële voorstelling gebeurde vandaag op de Emetrics Summit in San Francisco. De nieuwe interface is blijkbaar trouwens nog maar voor enkele (we vermoeden veel geconsulteerde) accounts zichtbaar.

Als je inlogt op Google Analytics is het mogelijk dat je na keuze van een website de mogelijkheid aangeboden krijgt om naast de oude ook de nieuwe bà¨ta-versie te gebruiken.

Google Analytics new style screenshot 1

Als je kiest voor de nieuwe versie kunnen de wijzigingen je moeilijk ontgaan. Het complete design is anders alsook de indeling. Op het eerste zicht was het niet eenvoudig om de gewenste data te vinden, maar bij nader toezicht blijken de mogelijkheden toch weer zwaar uitgebreid. Onder andere de integratie met Google AdWords is enorm verbeterd. Hieronder vind je enkele screendumps.

Het nieuwe menu :

Google Analytics new style screenshot 2

De nieuwe tijdskeuze :

Google Analytics new style screenshot 3

Enkele overzichtmogelijkheden :

Google Analytics new style screenshot 4

De nieuwe indeling van de overzichten :

Google Analytics new style screenshot 5

Zoals je ziet zal het even wennen worden. Voorlopig is de indeling nog wat rommelig, maar Google kennende zal daar snel een oplossing voor komen. Mooi is ook dat de nieuwe versie van Google Analytics heel eenvoudig aan te passen is aan de eigen voorkeuren. Je kan alle overzichten verslepen, verwijderen en toevoegen en zo de dashboards volledig afstemmen op je eigen behoefte. Ook een leuke nieuwe feature is dat je alle mogelijke overzichten kan doormailen door gewoon op het knopje “mail” te drukken. Je krijgt dan een mooie PDF in je mailbox en het handige hieraan is dat het ook geautomatiseerd kan worden (bijvoorbeeld wekelijks een conversie-overzicht in je mailbox). Ook de kaart-overlay is er merkbaar op vooruit gegaan.

Conclusie : ziet er knap uit, maar ondanks de intuïtieve bediening zal de nieuwe versie toch enige gewenning nodig hebben. Maar dat valt natuurlijk in het niet als we rekening houden met alle nieuwe features en overzichten. Kortom een grote en belangrijke update van Google Analytics.

Een overview van de nieuwe features vind je hier.

De officiële aankondiging kan je vinden op de Google Analytics Blog.

Een hulpprogramma om de oude overzichten terug te vinden in de nieuwe Analytics versie staat hier.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *