Globale lancering Google ACE: AdWords Campaign Experiment

Na een succesvolle lancering in de VS rolt Google AdWords Campaign Experiment (ACE) globaal uit. ACE is een handige split-testing tool die je helpt begrijpen welke impact bepaalde veranderingen (keywords, plaatsing, advertentiegroepen, … ) in AdWords hebben. Dankzij ACE kan je dus accurater testen en meten wat de impact van veranderingen op je campagne zal zijn. Wanneer je vroeger iets veranderde aan je Adwords-account, moest je de impact analyseren aan de hand van de cijfers voor de aanpassing  met die van na de aanpassing binnen je Adwords-account. Met ACE weet Google dit te verhelpen.

De voordelen op een rijtje

Met ACE kan je tegelijkertijd twee campagnes testen om na te gaan hoe je aanpassingen de cijfers beïnvloeden in real-time. Door het real-time testen kan je de factoren van buitenaf die invloed hebben op de cijfers, verzachten. Factoren van buitenaf zouden dan bijvoorbeeld andere sales of marketing initiatieven kunnen zijn of veranderingen op de markt.

Eigenlijk kan je het testen met ACE vergelijken met het split testen van de PPC tekstadvertenties. Als je twee verschillende advertentieteksten binnen je advertentiegroep hebt, ontvangt iedere variatie 50% van alle impressies. Aan de hand van die cijfers kan je dan gaan bepalen welke van de twee het beste draait. ACE werkt dus vergelijkbaar maar in plaats van variaties van tekstadvertenties te testen, kan je met ACE variaties van heel de campagne of advertentiegroepen testen.

Daarnaast toont ACE of de veranderingen statistisch significant zijn. Met andere woorden: dat de veranderingen van de resultaten niet toevallig zijn.

Kan ACE mij helpen?

ACE vermindert het giswerk en het potentiële risico dat gepaard gaat met het aanpassen van uw campagne(s).

  • Je overweegt om een hele hoop zoekwoorden toe te voegen (of te pauzeren) maar u weet niet hoe dat het aantal clicks, de kosten en de conversies van uw campagne zal beïnvloeden
  • U wilt eenvoudig een landingspagina testen die speciaal ontworpen is voor enkele high-value zoekwoorden tegenover uw originele landingspagina.
  • Je hebt een paar trefwoorden die goed zijn voor een belangrijk deel van uw totale AdWords-klikken, conversies en kosten. Je zou graag willen weten wat er gebeurt als u een uw bod verhoogt (of verlaagt) met 10%. Veranderen je clicks en conversies ook met 10%? En hoe zou je CPC en cost per conversion veranderen?

In elk van bovenstaande gevallen, kan je het experiment zo opzetten dat je test op 10 tot 50% van je trafiek. ACE runt het experiment naast de originele set-up. In AdWords kan je dan aan de hand van enkele visuele indicatoren zien waar de prestaties significant verschillen.

Hoe werkt het?

Stap 1: Parameters definiëren voor je experiment

Open het tabblad instellingen van je campagne waarvoor je een experiment wil uitvoeren. Onder geavanceerde instellingen moet je ‘experiment’ selecteren. Via een knop kan je de instellingen van het experiment instellen.

Google_ACE

Stel nu de verschillende parameters voor je experiment. Kies een goede, verklarende naam voor het experiment, kies de verhouding tussen de vertoning van je verschillende varianten. Bij 50/50 worden beide varianten evenveel getoond maar je kan ook kiezen voor een andere verhouding. Ten slotte kan je nog de begin- en einddatum van het experiment invullen. Bij voorkeur loopt het experiment minstens 7 dagen om een goed beeld te kunnen krijgen van de verschillen.

Stap 2: Definieer de experimentele veranderingen tussen je varianten

Met ACE kan je verschillende factoren testen. Er kan gevarieerd worden met:

  • biedingen
  • zoekwoorden
  • advertentiegroepen
  • plaatsingen

Iedere factor heeft z’n eigen tabblad. Je kiest dan welke factor je wil aanpassen, gaat naar het desbetreffende tabblad en voert de veranderingen door binnen je experiment. Op save drukken en je ziet meteen dat de aanpassingen doorgevoerd zijn.

Google_ACE

Stap 3: je experiment laten lopen

Hoe lang je een experiment moet laten lopen hangt volgens Google af van: de hoeveelheid trafiek die je site binnenkrijgt, van welke metrics belangrijk zijn voor jou en of je verlangt dat de cijfers statistisch gezien significant zijn. Google raadt aan om het experiment minstens een week te laten lopen en bij voorkeur tussen de 2 à 4 weken. Daarnaast raden ze ook aan om geen aanpassingen te doen gedurende het experiment. Google geeft anderzijds wel aan wanneer er aanpassingen gebeurd zijn zodat je alsnog de cijfers kan vergelijken.

Belangrijk is vooral om te kijken of de prestaties van je experimentele groepen statistisch significant zijn. Als dat het geval is dan weet je in ieder geval met een hele grote mate van zekerheid dat de verschillen niet door andere factoren veroorzaakt zijn dan de verschillen tussen je campagnes.

Google_ACE

Stap 4: Je experimentele verandering verwijderen of toepassen

Na het bestuderen van de data na een tijdsspanne van minstens één week, kan je kiezen om de veranderingen definitief door te voeren of niet. Die beslissing zal afhangen van het feit dat de experimentele variant(en) al dan niet betere gepresteerd heeft. Je kan dus de best werkende variant kiezen voor jouw campagne. Onder het tabblad instellingen van je campagne kan je kiezen om je test stop te zetten. Let op dat wanneer je je experiment gewoon stop zet, de originele opzet weer gaat lopen en je veranderingen opgeslagen blijven zodat je later weer kunt testen. Daarnaast kan je kiezen om de aangepaste variant compleet toe te passen of de aanpassingen te verwijderen en de originele variant weer volledig te laten draaien. Als je daarvoor kiest, wordt de experimentele variant helemaal verwijderd en is die niet meer terug te halen.

Google_ACE

Onderstaand filmpje is gemaakt door Google en legt aan de hand van voorbeelden uit hoe ACE werkt en wie het kan gebruiken:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MldDeihGwJc&feature=player_embedded[/youtube]

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *