Gaat Google betaalde links of paid links afstraffen?

Google gaat Paid Links afstraffen ? Matt Cutts, de bekende blogger die werkzaam is bij Google, schreef gisteren op zijn site dat er bij Google nagedacht wordt om betaalde links of paid links af te straffen in het Google-algoritme. Hij roept webmasters die een concurrent ervan verdenken links aan te kopen aan te geven via een Google spamreport of via de Google webmaster central, en sites die betaalde links aanbieden worden ook geviseerd. Wat is er dan zo fout aan betaalde links vragen wij ons dan af? En is het hele AdWords en AdSense systeem dan niet op het principe gebouwd dat je betaalt om bij bepaalde zoekopdrachten een link naar je site te laten verschijnen (paid links)?

Als je het puur vanuit SEO-standpunt gaat bekijken kunnen we Matt en Google misschien nog enigszins begrijpen. Meer en meer sites waar enig budget achter zit proberen bij lancering immers links aan te kopen op pagina’s met een PageRank 7 of hoger, in de hoop ook snel een hoge PageRank te krijgen en hoog te gaan ranken in de zoekresultaten. We beseffen wel dat PageRank niet het enige is, maar het is toch een factor waar je rekening mee moet houden. En dat kopen van links past natuurlijk niet in de filosofie van Google, zij willen de gebruiker de meest relevante pagina aanbieden en ze geven dagelijks duizenden dollars uit om hun algoritme zo te fine-tunen dat valsspelers (zoals zij die links aankopen enkel met het oog op het verhogen van de link-popularity en trust-factor) eruit gefilterd worden. Dus zo ver zijn we mee met Matt en zijn Google-collega’s.

De waarheid is echter meestal iets genuanceerder. Vele firma’s kopen betaalde links aan op websites gewoon om hun visibiliteit te verhogen, om naamsbekendheid te krijgen, om potentiële klanten te lokken,… Het zou maar raar zijn als deze manier van link-buying de site posities zou kosten in de SERP‘s. Elk bedrijf maakt toch op een of andere manier reclame, of het nu online is via bijvoorbeeld AdWords of door het kopen van advertentieruimte in bijvoorbeeld een krant, in principe komt het op hetzelfde neer.

Hoe Google van plan is het onderscheid tussen beide vormen van link-buying (of online adverteren als je het vanuit een breder perspectief bekijkt) gaat maken, daar hebben we het raden naar. In de meeste gevallen zal het onderscheid zelfs niet altijd duidelijk zijn. Maar dat Google dit in de toekomst in het algoritme wil verwerken is wel duidelijk. Eén idee zou alvast zijn om aan betaalde links rel=”nofollow” toe te voegen zodat ze niet worden meegeteld in de link-popularity, maar vermoedelijk zullen door zo’n ingreep duizenden mensen een groot deel van hun inkomen verliezen. Of hoe de internet-wereld steeds meer in de macht van Google komt… ;-)
De aankondiging van Matt Cutts kan je hier lezen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *