Facebook wil je leven, je timeline!

Facebook na de Facebook F8 conferentie van gisteren? Facebook wil, nu we (toch een aantal onder ons) stilaan gewend geraken om zaken meer publiek te delen, nog een stap verder. Niet zozeer delen om te delen, maar delen om dingen samen te gaan beleven. Want dat is wat de relatie tussen mensen versterkt. Of het nu samen (virtueel) een film kijken is, een hit beluisteren, of een magazineartikel lezen, Facebook wil je leven om het een rijkere ervaring te geven.

Eén ding is zeker. Facebook heeft geen schrik om te veranderen. En om de wereld mee te laten veranderen. Facebook F8 is in wezen gegroeid uit een ontwikkelingsconferentie. Developers kregen een platform waarop zij verder konden bouwen. Ondermeer Televisie en Muziekpartners hebben dat de afgelopen tijd gedaan  en Facebook heeft nu al enige tijd met enkele van deze partners samengewerkt om deze integraties nog te verbeteren. Resultaat: een andere wereld.

Eén Internet OS

Ik blijf het herhalen; Facebook wil het internet OS zijn.  Het operating system, zoals windows dat waarschijnlijk is op je pc. De hub (nu ook een media hub) waarmee je de dag start en afsluit. Tekst en foto’s zijn alomtegenwoordig op Facebook. Mark Zuckerberg kondigde gisteren officieel aan dat ook televisie, radio en muziek geïntegreerd zullen worden. Niet enkel persoonlijk, maar ook gedeeld. Je kan dus geïnspireerd raken door vrienden en volgers (want Facebook integreerde recent ook een twitter-like volgmechanisme) om TV te kijken of samen je muziek te beluisteren.

Op lange termijn wil Facebook dat je je leven deelt met Facebook, maar vooral met je vrienden. Uiteraard met veel respect voor al wat privacy aangaat. Ondertussen hebben ze hun lesje daar wel geleerd. Je leven delen wil Facebook al langer maar ze introduceren het stap voor stap want de mensheid moet er aan gewend geraken. Facebook Timeline zal je interesses en activiteiten in de tijd kunnen volgen: welke artikels dat je leest, welke programma’s dat je ziet, ….

Internet marketing moet veranderen met Facebook

Waar zit het businessmodel?

Voor Facebook of voor de partners? Tv-makers, Kranten/blog-publishers?  Targeting mogelijkheden veranderen opnieuw en worden verder uitgediept. Zoals vandaag reeds tot de mogelijkheden behoort, kunnen Facebook applicaties in deze applicaties niet-Facebook advertenties laten verschijnen. Dus kunnen publishers geld verdienen via Facebook zonder dat Facebook rechtstreeks daar 1 dollar aan verdient.

Facebook zal indirect aan deze tevreden Facebook-adept ooit wel eens geld gaan verdienen op Facebook zelf. Door middel van Facebook Credits of Facebook Ads. Maar Facebook verkrijgt door deze vernieuwingen vooral veel meer informatie over zijn gebruikers, waardoor het adverteerders nog preciezer kan laten targetten.

Je target-groep is: alle Nederlandstalige Brusselaars die de afgelopen maand The Beatles geluisterd hebben via Facebook of over The Beatles hebben gesproken of een Beatles filmpje/documentaire bekeken, man zijn en tussen de 30 en de 50 jaar. Hoger geschoold en getrouwd. Facebook  kan het je morgen geven. Wie kan dat nog?

Facebook krijgt ook mixing-mogelijkheden. Met partners kan het aan revenue-sharing doen, waardoor de advertenties die publishers in hun Facebook-apps tonen via die nieuwe (behavioural) targeting mogelijkheden een stuk efficiënter worden. En uiteraard hoeft het niet enkel over advertenties te gaan. Spotify en Facebook zullen ook verdienen aan het verkopen van songs. Facebookgebruikers zijn middels die nieuwe ervaringen en aanbevelingen van vrienden dubbel zo snel geneigd om over te gaan tot betaling voor songs.

Uitkijken naar de nieuwe interface veranderingen dus, maar we leven in Europa waar de Hulu’s en een aantal andere Facebook partners nog niet zijn ingeburgerd en waar we in een ander rechtssysteem leven. Ik ben enthousiast over Google+, maar ook over deze nieuwe mogelijkheden binnen Facebook.

Bekijk hieronder het promofilmpje voor de Facebook Timeline:

Executive Summary

Wat?Facebook F8 gisteren heeft ons de sociale toekomst getoond
OK? Meer dan OK! Facebook wordt Word of Mouth op steroiden!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *