Facebook steekt PR-mes in de rug van Google

Google vecht met Facebook
Google en privacy zijn twee woorden die zelden positief in dezelfde zin voorkomen. Recent hebben we nog geschreven over problemen met Street View en Googe Analytics. Ook op de zogeheten Social Circle die Google lanceert is kritiek op vlak van privacy.

Met de Social Circle kan je informatie zien van je Google contactpersonen. Aan de hand van deze contactpersonen kan je sociaal zoeken. Bij zoekresultaten wordt er dus extra rekening gehouden met je contacten en hun voorkeuren.

De kritiek ligt bij de informatie die je zou kunnen zien van vrienden van vrienden. Kan het gebruikt worden om informatie te verzamelen van personen die je geen toestemming tot hun gegevens hebben gegeven?

Loopt Google risico op reputatieschade?

Het is echter niet Google die schuldig lijkt in dit privacy-verhaal. Na een artikel van The Daily Beast is uitgekomen dat het PR bedrijf Burson-Marsteller Google probeert zwart te maken. Verschillende autoritaire bloggers en nieuwssites werden door het bureau gecontacteerd om artikels te schrijven die Google aanklagen.

In de eerste plaats werden Apple en Microsoft verdacht. Facebook heeft echter bekend het PR bedrijf ingehuurd te hebben. Op vlak van reputatie management en public relations is dit zeker een gigantische blunder. Een dergelijke aanval uit de schaduw kan je laf noemen en is zeker niet positief voor het imago van Facebook.

Dom of geniaal?

We vragen ons nu af of het Google of juist Facebook is die de negatieve gevolgen gaat voelen van deze aanval. Hoewel Facebook niet in een positief daglicht komt, kan je dit verhaal niet bespreken zonder Google’s problemen met privacy te vermelden. Is het dus een PR blunder of een slimme manier om je boodschap snel en ver te verspreiden?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *