Facebook Questions een nieuwe stap in online onderzoek


Dit weekend bracht Facebook een nieuwe update uit. Met Facebook Questions (Facebook Vragen) kan je vanaf nu vragen stellen aan je vrienden. Op deze manier kunnen je vrienden je helpen met allerhande moeilijke beslissingen. De ideale cover voor je iPad 2, het ideale model voor een USB-stick op maat of het beste model voor je nieuwe BMW.

Een onderzoek van Nielsen wist twee jaar geleden al te vertellen dat we vrienden veruit het meest vertrouwen, het is dus niet meer dan logisch dat deze update er eindelijk komt.


Natuurlijk kan je als marketer hier ook gebruik van maken als een nieuwe vorm van online onderzoek. Door vragen te stellen over je producten, kan je snel een antwoord krijgen van een grote groep fans. Hoewel Facebook enorm veel gebruikers heeft, zal het publiek echter zelden representatief zijn voor een echt kwantitatief onderzoek.

Dus wat kunnen we er wel mee aanvangen? Als het antwoord niet kwantitatief onderzoek is, is het meestal kwalitatief onderzoek. Bij kwalitatief onderzoek ga je je niet beperken tot enkel de voorgestelde antwoorden, maar laat je de ondervraagden ruimte om een eigen antwoord te formuleren. Facebook Questions is hier ideaal voor, naast de antwoorden die je zelf opstelt kan je via een optie de ondervraagden zelf antwoorden laten toevoegen.

De meest logische toepassing van Facebook Questions is productontwikkeling. Vraag je klanten om voor jouw na te denken over nieuwe toepassingen en ze zullen zich nauwer betrokken voelen met je merk. Doordat je je op een sociaal netwerk bevindt, kan je na de enquête een nieuwe vraag stellen om specifiekere antwoorden te krijgen of de vragen juist gebruiken om een conversatie te starten.

Een enquête maken is een hoop werk, maar met Facebook’s sociale vorm van online onderzoek kan je veel sneller, gemakkelijker en goedkoper antwoorden krijgen van je fans. Als je de juiste vragen stelt natuurlijk!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *