Facebook marketing, de nieuwigheden!

Marketing en social media worden steeds vaker aan elkaar gelinkt. Het is dan ook de ideale manier om marketing en promotie te voeren, gericht op de interesse van bepaalde doelgroepen. Op dinsdag 30 november 2010 verscheen er al een artikel op ons blog over de nieuwe marketingrichtlijnen van Twitter voor derden via hun netwerk. Nu komt ook Facebook op de proppen komt met zijn eigen vernieuwde regelgeving. Facebook stelde altijd zeer strenge regels voor het plaatsen van advertenties door gebruikers. Maar op 1 december deelde men officieel  mee via hun site dat er  een aantal grote veranderingen waren doorgevoerd.

De twee belangrijkste veranderingen die kunnen vastgesteld worden zijn:

  • het wegvallen van de schriftelijke goedkeuring en
  • het minimum te spenderen bedrag van een adverteerder.

Facebook deelde dit een paar dagen voor de officiële bekendmaking al mee per mail aan de site All Facebook (Zie artikel). Zo was het vroeger een vereiste voor iedere adverteerder een schriftelijke toelating te verkrijgen van facebook  vooraleer promotiecampagnes, wedstrijden en sweepstakes konden worden geplaatst op facebookpagina’s. Ook de minimum investering van 25000 dollar is niet meer van toepassing. Deze veranderingen houden in dat promotie via Facebook nu ook open staat voor kleinere en meer lokale ondernemingen.

Facebook staat er duidelijk op dat er enkel applicaties worden gebruikt via het eigen platform. De enige locaties voor mogelijke advertenties zijn de canavaspagina van de applicatie en in een tab van een facebookpagina. Iedere adverteerder moet ook duidelijk meedelen dat de geplaatste informatie op geen enkele manier wordt gesponsord, gesteund of geassocieerd wordt met Facebook.

Toch betekent dit niet dat Facebook alle poorten vrij open zet voor elke vorm van marketing via hun netwerk. Zo blijven een aantal van de bestaande regels nog steeds gelden. Bij de officiële bekendmaking wordt zeer duidelijk weergegeven door ‘you can’ en ‘ you can’t’ onderaan de pagina. Zo duldt men dat er geen enkele vorm van wedstrijden worden georganiseerd door gebruikers die op de ‘wall’ schrijven of fan worden van een bepaalde product. En men mag geen prijzen verdelen via de chat en berichten. Maar toch moet vastgesteld worden dat ook Facebook heeft gezien dat de gerichte marketing door derden op het netwerk een belangrijke uitbreiding van het business model kan betekenen. Facebook marketing en bij uitbreiding Social media marketing nemen nog dagelijks aan belang toe, daarvan zijn de meeste marketeers overtuigd: ‘Social media is here to stay’.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *