Facebook hype continues, Facebook ads boomen

FacebookToen Mark Zuckerberg in februari 2004 met enkele kamergenoten van Harvard College de networking site Facebook opzette zal hij zelf nooit gedacht hebben dat het platform zo’n hoge vlucht zou nemen.

Bedoeling was een online netwerk op te zetten om met vrienden in contact te blijven en in eerste instantie was Facebook dan ook beperkt tot studenten van Harvard zelf. Pas in september 2006 werden de deuren opengezet voor iedereen en nog geen anderhalf jaar later is Facebook volgens een onderzoek van comScore uitgegroeid tot de zesde meest bezochte site ter wereld. 30 miljard pageviews per maand en een trouwe userbase waarvan de helft minstens elke dag inlogt, het zijn indrukwekkende cijfers.

Dat Mark Zuckerberg als 23-jarige CEO van Facebook intussen enkele miljarden dollars waard is spreekt natuurlijk ook tot de verbeelding. Illustere namen als Steve Jobs en Bill Gates gingen hem trouwens voor als ondernemende en vernieuwende Harvard dropouts.

Een ondubbelzinnige verklaring geven voor het succes van Facebook is bijna onmogelijk, maar enkele beslissingen van Mark die door iedereen werden afgedaan als stompzinnig hebben Facebook wel gebracht tot op het huidige niveau.

In plaats van het hele systeem af te schermen voor inmenging van buitenaf besloot Facebook over te gaan tot het openstellen van Facebook voor externe developers. Het Facebook platform voorziet in een Facebook Marked Language, een Facebook Query Language en een API die het mogelijk maken een eigen applicatie te ontwikkelen en deze ook via Facebook aan alle gebruikers beschikbaar te maken. De eerste Facebook application developer miljonairs beginnen trouwens al op te duiken. Zeker een beslissing dus die heeft bijgedragen tot het enorme succes van Facebook.

In 2006 deed Yahoo! een bod op Facebook van 1 miljard dollar. Reactie van Zuckerberg: neen. Hij wil Facebook nog minstens tot 2008 autonoom houden. Reacties waren vernietigend, maar achteraf gezien was het natuurlijk wel de juiste beslissing.

In september 2007 doken geruchten op dat zowel Microsoft als Google een aandeel in Facebook wilden verwerven. Eind oktober werd het gerucht bevestigd en raakte bekend dat Microsoft zo’n 240 miljoen dollar veil had voor een aandeel van 1,6% (!) in Facebook. Een eenvoudig rekensommetje leert ons dat de totale waarde van Facebook daarmee gelijk is aan 15 miljard dollar… Google greep voor één keer eens naast de hoofdprijs, maar lanceerde enkele weken later (als tegenzet?) OpenSocial.

Waarom bedrijven als Microsoft bereid zijn zo veel geld uit te geven in ruil voor een kleine participatie heeft natuurlijk met de avertentiemogelijkheden van Facebook te maken. Targetting op leeftijd, geslacht, interesse, groepen, netwerken,… behoort tot de mogelijkheden. Tot 2011 draaien het eigen Facebook advertentiesysteem en dat van Microsoft exclusief naast elkaar op Facebook.

Het eigen advertising systeem van Facebook voorziet in social ads die zowel op cost per click (CPC) als op cost per mille (CPM) kunnen aangekocht worden. En de interesse groeit. Wat er allemaal mogelijk is en hoe het allemaal moet kan je in onderstaande video bekijken:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5aj8VRwxtlg[/youtube]

Samengevat: Facebook zit momenteel in goede papieren, het Facebook advertentie systeem boomt, maar vraag is wat de invloed van OpenSocial zal zijn en of Facebook ook verplicht zal zijn zich bij de door Google beheerde API aan te sluiten. Social networking sites zitten trouwens nog lang niet aan hun top en winnen elke dag aan belang als marketingkanaal.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *