Facebook gebruikt zijn macht voor daily deals

“With great power comes great responsability”. Niets is minder waar voor Facebook. Met een update van Facebook Deals gooit het zijn macht in de strijd.

In de news feed van Facebook-gebruikers in San Francisco, San Diego, Dallas, Austin en Atlanta verschenen vorige maand berichten om fans aan te sporen zich aan te melden voor de Facebook Deals.

Misbruikt Facebook zijn communicatiekanalen?

Facebook gaat verder dan enkel het posten van nieuwsberichten. Zo kan je op Facebook Insider zien dat Facebook zijn page admins e-mails stuurt om bedrijven aan te sporen deals aan te bieden. Met deze agressieve aanpak willen ze duidelijk een grote groep aanbieders en klanten engageren voor ze hun daily deals wereldwijd lanceren.

Facebook gaat van location based naar daily deals

Facebook Deals biedt al langer location based deals aan met een mobile app, net zoals Foursquare dat doet. Via je smartphone kan je laten weten waar je bent en dan kan je een korting krijgen als je de “check-in” toont.

De nieuwe versie van Facebook Deals gaat de concurrentie aan met Groupon. Location based deals geven meestal kleinere kortingen van ongeveer 10%, terwijl het systeem van Groupon kortingen biedt van 50% tot 75%. Het nadeel van die deals is dat je ze direct moet betalen, terwijl location based deals pas bij verbruik worden verrekend.

Daily Deals passen beter bij Facebook

Hoewel de location based deals van Facebook niet enorm populair waren, vermoeden we dat de nieuwe versie wel kans op slagen heeft. Facebook heeft natuurlijk veel troeven die het kan uitspelen tegen concurrent Groupon, zoals de share button. Met de slogan “Deals are about to get better with friends” spreekt Facebook klare taal.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *