Een online persbericht versturen: SEO boost!

Veel websites bieden de dienst ‘gratis online persberichten versturen of distribueren’ aan. Wat houdt dit eigenlijk in? Waarom zou je een online persbericht plaatsen op verschillende websites als je rechtstreeks berichten via email kan versturen naar journalisten?

Laten we eerlijk zijn, de persberichten op veel van die websites worden per definitie niet altijd gelezen door journalisten. Daar hebben ze de tijd niet voor en bovendien zit hun inbox iedere morgen vol genoeg of zijn hun onderwerpen reeds vastgelegd op de ochtendvergadering.

Toch is het interessant om online persberichten te schrijven voor zoekmachineoptimalisatie. Het is vooral een goedkoop en strategisch middel om meer mensen naar je website te brengen en je SEO te boosten.

SEO optimalsatie voor online persberichten

Algemene SEO tips gelden ook voor online persberichten. Wij zetten hier de belangrijkste op een rijtje:

1. Denk aan linkbuilding

Links zijn ongelofelijk belangrijk voor Google! Voeg een aantal links toe aan je persberichten die doorverwijzen naar je website. Zorg ervoor dat de inhoud van je website inhoudelijk aansluit bij de link. Hierdoor verhoogt de waarde ervan. Linkbuilding is positief, maar probeer een overload te vermijden om de leesbaarheid te verhogen.

2. Voeg relevante keywords toe aan je persbericht

Net zoals bij blogs of landingspagina’s is het ook hier belangrijk om relevante keywords toe te voegen aan je persbericht. Doe daarvoor een keyword onderzoek aan de hand van:

Zet de keywords in het vet en laat ze vooral voorkomen in de eerste paragraaf. Ook hier geld weer: overdaad schaad!

3. Plaats je persberichten op verschillende websites op regelmatige basis

Als je zulke distributiekanalen opneemt in je online markteting strategie, post dan regelmatig en op dezelfde websites. De websites zijn dan aan elkaar gelinkt en zullen hier alle twee voordeel uithalen. Enkele voorbeelden van websites die wij gebruiken zijn:

4. Vergeet de algemene copy regels niet!

De algemene copy regels blijven belangrijk:

  • Baken je onderwerp af en voeg een duidelijke titel toe
  • Schrijf je persbericht volgens een heldere structuur met een challenge
  • Wees duidelijk en informatief
  • Voeg een visueel materiaal toe

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *