Een Facebook pagina: vijf simpele tips


Als je ons artikel over e-mailmarketing hebt gelezen, zal je merken dat de meeste tips voor e-mailmarketing ook voor Facebook gelden. In principe kan je de best practices van internet marketing toepassen op bijna ieder (sociaal) medium, al dan niet aangepast.

Toch zijn er enkele verschillen tussen Facebook en andere social media, zoals je kon lezen in de don’ts van Facebook marketing. Met enkele goede tips ben je vertrokken:

Spreid je berichten!

De sterkte van Facebook ligt in viral marketing. Je kan je boodschap op die manier snel verspreiden naar een brede groep, zonder veel advertentiebudget. Pas wel op met een overdaad aan berichten. Dit zorgt voor irritatie. Als je Facebook echt optimaal benut kan je met één bericht meer bereiken dan tien per dag. De kracht van Facebook ligt niet bij kwantiteit, maar wel bij kwaliteit.

Meer dan enkel adverteren

Facebook is een platform waar mensen contacten onderhouden met vrienden, maar ook met groepen en merken die ze vertrouwen. Niets is erger dan deze relatie te schaden door je Facebook pagina enkel te gebruiken om advertenties te plaatsen in het nieuwsoverzicht van je fans.
Bied content aan die je fans echte meerwaarde opleveren en start een conversatie met hen. Facebook is de ideale omgeving om je merk een gezicht, een persoonlijkheid en een hart te geven.

Wees creatief

Zorg ervoor dat je merk opvalt, zonder je fans te irriteren. Doe iets wat liefhebbers echt leuk vinden en de likes volgen. Een prachtig voorbeeld hiervan is een reclame van Tipp-ex. Door een creatieve boodschap te versturen, waarin hun product centraal staat, hebben ze een gigantische doelgroep bereikt. En dit zonder enige kosten buiten de productie van enkele Youtube-filmpjes.

Wedstrijden

Wedstrijden zijn ideaal om je Facebook pagina op korte termijn een boost te geven. Helaas trek je meestal niet de juiste mensen aan met dergelijke acties, tenzij je wedstrijd nauw aansluit bij je merk. Zo kan je een prijs aanbieden die enkel je echte fans appreciëren of een opdracht die een hart voor je onderneming vereist.

Duidelijk doel

Bepaal vooraf waar je Facebook pagina voor dient. Wil je een conversatie starten met je fans? Wil je enkel meer klanten? Of wil je enkel je meest hardcore fans vinden om samen met jouw je merk te versterken?

Ieder doel vereist een andere aanpak en target een ander deel van je publiek. Stel dus een goede social media marketing strategie op en bepaal de functie van Facebook binnen het geheel van je marketingstrategie.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *