E-Marketing: The Basics

E-Marketing van Pieter De Nijs, Menno Heling en Michiel Van GaalenAls gespecialiseerde zoekmachinemarketingblog goochelen wij vaak met termen en afkortingen zoals SEO, SEA, SEM, CTR, PageRank, RSS, Spiders, Tags, … die voor ons evident lijken maar het voor de meeste mensen helemaal niet zijn. Als SEA Consultant merk ik uit ervaring dat het zelfs voor de marketing managers van heel wat bedrijven soms niet helemaal duidelijk is hoe zoekmachine- en andere e-marketing juist in zijn werk gaat. Voor die marketeers en ondernemers heb ik een zeer goede leestip. Het boek E-Marketing van Pieter De Nijs, Menno Heling en Michiel Van Gaalen. Op amper 120 helder geschreven bladzijden wordt de lezer door de wondere wereld van de E-Marketing geleid.

Alle onderdelen van dit boomende marketing-veld komen aan bod in deze uitstekende basiscursus E-Marketing: websites, zoekmachinemarketing, bannering, e-mailmarketing, affiliate marketing, viral marketing, community marketing, weblogs, e-commerce, webanalytics, … . Op het einde krijg je nog een overzicht met de meest gehanteerde termen uit de e-marketing en wat ze allemaal inhouden.

Wat ik naast de duidelijke schrijfstijl bijzonder goed vond aan dit boek is dat de auteurs duidelijk stellen dat e-marketing geen op zichzelf staande entiteit is. E-marketing versterkt de werking van meer traditionele media-activiteiten en vice versa. Verder stellen de auteurs dat de verschillende elementen van zoekmachinemarketing goed op elkaar moeten worden afgesteld om tot een succesvolle zoekmachinemarketingcampagne te komen. Het is zeer belangrijk dat je gevonden wordt door de surfers maar om echt succes te boeken, moet je website ook gebruiksvriendelijk zijn. Dit betekent dat de bezoekers snel en makkelijk vinden wat zij zoeken. Hierdoor kan je zelfs in een vluchtig medium als het internet zorgen voor klantenbinding.
Tot slot wordt er in het boek ook duidelijk gesteld dat je als bedrijfleider vaak beter je e-marketing uitbesteed aan een (zoekmachine)marketingbureau dan het zelf te doen: “Je kan het natuurlijk allemaal zelf doen. Hoewel dit de goedkoopste oplossing lijkt, hoeft dit niet altijd zo te zijn. Bij e-marketing komen immers verschillende kennisdisciplines kijken. Buiten algemene marketingkennis gaat het daarbij bijvoorbeeld om kennis van design, copywriting, HTML-kennis, technische kennis en online media-kennis.

Dit verhelderend boekje is trouwens ook een aanrader voor iedereen die al werkzaam is in de sector maar zijn of haar kennis over een bepaald onderwerp wil opfrissen of uitdiepen via de prima links en leestips die elk hoofdstuk afsluiten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *