Duplicate content: goed of slecht voor SEO?

duplicate contentGoogle is als zoekmachine trots op de informatie die het aan zijn gebruikers kan tonen. Daarom dat Google – en ook andere zoekmachine – een hekel hebben aan dubbele content. Zoekmachines doorzoeken pagina’s op basis van content. Dubbele pagina’s laten zoekmachines dus dubbel werken voor dezelfde inhoud, maar zoekmachines zijn vooral bezorgd omtrent de kwaliteit van de resultaten die ze aan hun gebruikers laten zien. Zo zou een resultatenpagina met steeds dezelfde inhoud niet echt geapprecieerd worden. Duplicate content wordt dan ook meestal gezien als een black hat SEO strategie.

Wat is Duplicate content?

Duplicate content kan op twee manieren worden opgevat. Het is mogelijk dat de inhoud van een website gekopieerd is naar een andere website met een andere URL en domein. Hier gaat het dus eigenlijk over (al dan niet gewenst) plagiaat. Het gebeurt ook dat pagina’s binnen een website worden gevuld met dubbele content van andere pagina’s van dezelfde site.  Sommigen beschouwen deze 2e vorm geen dubbele content omdat het van dezelfde auteur komt. De opzet van duplicate content is om een betere posities in de SERP(search engine result pages, of kortom de google resultatenlijst) te behalen en meer verkeer naar de website te leiden. De vraag is af deze black hat tactiek nog de nodige successen heeft?

Waarom duplicate content?

Duplicate content wordt altijd afgeschilderd als iets slechts. Degene die het toepast probeert op een makkelijke manier een betere positie te verkrijgen bij Google wat vervolgens zal leiden tot meer verkeer naar zijn website.

Maar als uw content wordt gereproduceerd is dat niet meteen negatief voor uw werk en websites. De content die u heeft geproduceerd is bedoeld om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Het is dus mogelijk dat een website met betere page rank jouw content gebruikt waardoor jouw content hoger scoort dan via jouw eigen website. De website die jouw content ‘gebruikt’, linkt (hopelijk) ook naar jouw websites wat op zijn beurt de autoriteit van jouw pagina weer doet stijgen.

Het is ook mogelijk dat u uw eigen content gaat dupliceren op een andere website met meer autoriteit om zo beter te scoren binnen Google. Met daarbij nog enkele links en u site heeft weer meer autoriteit.

Duplicate content moet zorgen voor meer verkeer door een betere positionering bij de zoekresultaten.

Penalties voor duplicate content

Google is, juist zoals andere zoekmachines, niet opgezet met duplicate content. Maar doet men er dan iets eraan? Een direct antwoord hierop kan niemand geven. Volgens de een zijn er duplicate content penalties die duplicate content bestraffen maar andere schilderen deze af als mythes.  Volgens sommige zorgt Google ervoor dat pagina’s met duplicate content een lagere pagerank krijgen en soms zelfs worden verbannen uit de zoekresultaten. Maar onlangs heeft Google zelf laten weten dat er niet zoiets betaat als een duplicate content penalty, wel een duplicate content filter.

De enige vorm van “straf” die er wordt toegepast door de zoekmachines is het weglaten van pagina’s met dubbele content. Er wordt bij de zoekresultaten slechts één versie getoond om diversiteit aan informatie te kunnen waarborgen. Dit is niet altijd de originele versie, dus het kan dat uw originele content niet wordt getoond en de gekopieerde versie van een andere site wel.

Conclusie

Er wordt veelal zeer negatief gesproken over duplicate content. Dit komt waarschijnlijk omdat de zoekmachines voor deze beeldvorming zorgen. En eerlijk, het is niet fijn bij de zoekresultaten vijf op tien resultaten te krijgen met exact dezelfde informatie. Maar is duplicate content interessant om te gebruiken in een SEO strategie? Er zijn een aantal voorbeelden waarbij duidelijk is dat duplicate content een interessante aanvulling is voor uw SEO. Maar denk eraan dat ook al bent u de originele auteur van de content, het is niet zeker dat de zoekmachine jouw versie gebruikt om te tonen.

We raden u echter niet aan gewoon content te stelen van een andere site maar er zijn SEO technieken omtrent duplicate content die zorgen voor meer verkeer naar uw website. Maar zorg zelf eerst voor goede content en daarna kan u nog beslissen of u duplicate content wilt gebruiken als SEO strategie. En als u wilt uitpluizen of uw content wordt gekopieerd dan bestaan er duplicate finders die het net af zoeken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *