Display advertising: Google doet 7 voorspellingen

targetOp de Interactive Advertising Bureau’s Mixx conferentie in New York afgelopen dinsdag, deed Google 7 voorspellingen op vlak van display advertising die volgens het bedrijf zullen uitkomen tegen 2015. Zowel Neal Mohan (VP product management, verantwoordelijk voor display advertising producten van Google) en Barry Salzman (managing director van media en platformen voor Amerika bij Google, verantwoordelijk voor display ad sales) dromen van een internet waar advertenties sociaal, mobiel, winstgevend en in real-time zijn.

1. Google kondigde twee nieuwe soorten van videoadvertenties aan voor Youtube.
Daarbij voorspelden ze dat de helft van display advertenties cost-per-view video’s zullen bevatten waarvoor de gebruiker kiest om ze te bekijken. Gebruikers zullen op Youtube de mogelijkheid hebben om een videoadvertentie na 5 seconden over te slaan en de adverteerder hoeft daar dan niet voor te betalen. Gebruikers kunnen ook de mogelijkheid krijgen om te kiezen welke van 3 verschillende advertenties ze willen zien.

2. De helft van de advertenties zullen volgens een real-time biedingssysteem (à la Google Adwords) verlopen, zo voorspelt Google. Dit in tegenstelling tot heel wat vaste cpm (cost-per-mille) deals die we nu kennen in de display advertising wereld. Dat betekent dat het mogelijk wordt om per direct elementen van advertenties aan te passen op basis van locatie, de interesses van een kijker en het weer. Google demonstreerde technologie van Teracent, een advertentiebedrijf dat ze overgekocht hebben, die advertenties aanpast naargelang de kijker de advertentie bekijkt op een zonnige of regenachtige plaats, de kijker een man of een vrouw is en shopping of sporten verkiest. Volgens Salzman laat de technologie toe om miljoenen aanpassingen door te voeren.

3. Google is al een tijdje aan het praten over hoe mobiel een prioriteit zal worden en voorspelde vervolgens dat het scherm van gsm’s het meest gebruikte en voornaamste scherm zal worden om op internet te surfen tegen 2015. Op vlak van display advertising betekent dit dat gsm’s gebruikt zullen worden om de kloof te dichten tussen een advertentie in een magazine en een online advertentie. De applicatie Google Goggles laat gebruikers nu al toe om foto’s te maken van dingen als landschappen, waarna gebruikers dat specifieke landschap kunnen opzoeken via Google. Uiteindelijk zal het mogelijk worden voor gebruikers om een foto (via een gsm) te maken van bijvoorbeeld een (print) autoadvertentie  waarna ze die in 3D te zien krijgen, kunnen inzoomen op de afbeelding en verder kunnen surfen naar de site van het bedrijf in kwestie.

4.Bepaalde metrics zijn belangrijker dan clicks.
‘Wat het marketingdoel ook is, je zou in staat moeten zijn om het te meten’ zei Salzman. Nieuwe manieren om de effectiviteit van advertenties te meten zijn: het meten van engagement met rich media advertenties en video views, ‘sentiment analyse’ (onderzoekt de toon van de commentaren van gebruikers over een bepaald merk) en geo-based metrics die marketeers zullen toelaten om de toename van voettrafiek te meten.

5. 75% van alle advertenties zullen een sociaal karakter krijgen
‘Alle gebruikers zullen een advertentie kunnen delen, becommentariëren of feedback geven over een advertentie’ zei Mohan. Zo gaan we dus naar een tweezijdige communicatie tussen adverteerders en consumenten i.p.v. de directe, eenzijdige communicatie.

6. 50% van alle campagnes zullen rich media advertenties zijn.
Volgens Salzman zullen statische banners verleden tijd worden. Om zijn punt te illustreren, toonde Salzman aan het publiek van de conferentie dat de live video stream gestreamed werd naar ad units op de site van Advertising Age. Deze techniek omschreef hij als “meta media phenomenon.”

7. Display advertising zal groeien tot een markt van $50 miljard
Over het effect van deze voorspellingen op adverteerders en reclamebureaus, waren Mohan en Salzman het volmondig eens: “bedrijven zullen meer tijd hebben om aandacht te besteden aan het creatieve aspect van hun marketingcampagnes. De technologie zou moeten werken en er moet dus minder of geen aandacht aan besteed worden.”

Real-time advertenties zullen voor zowel de adverteerders als de consumenten een enorm verschil maken. Consumenten krijgen reclame te zien die naar hun gericht is en dus reclame die ze willen zien. Adverteerders zullen (volgens onderzoek van Turn) een stijging optekenen van click-through rates met 135%, conversion rates met 150% en cost per action met 145% in vergelijking met non-real-time advertenties. Andere rapporten (comScore) geven aan dat cost per mille met 106% zou afnemen na 6 maand door gebruik te maken van real-time bidding. Forrester Consulting gaf aan dat een verzekeringsbedrijf zijn online cost per lead van $200 naar $100 terugbracht. Veel bedrijven, en daarmee bedoel ik niet alleen Google, investeren grote bedragen in de technologie (AdMeld heeft $15 miljoen aan investeringen opgehaald en AdSafe $7,5 miljoen). Ook Yahoo biedt sinds maart RTB (real-time bidding) aan. Hoewel er al kritiek geuit werd door voorstanders van de privacy (adverteerders gebruiken de surfgeschiedenis van gebruikers om hun advertenties aan de gebruiker aan te passen), ziet de toekomst van online adverteren er vrij rooskleurig uit, zeker met zo’n ROI.

Uiteindelijk gaat het toch allemaal over het nog beter in kaart brengen van de doelgroepen die je voor ogen hebt en op de behoeften kunnen inspelen op het juiste moment, met het juiste aanbod. Wat zal de impact zijn op agencies? Wel nog meer biedingsexperten en webanalysten en wat minder digital planners zeker.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *