Dirk Oosterlinck is verkozen tot marketeer van het jaar

Dirk Oosterlinck - marketeer van jet jaarStichting Marketing en de lezers van Trends hebben Dirk Oosterlinck uitgeroepen tot Marketeer van het jaar. De 41-jarige Gentenaar is de man achter bpost op afspraak, een service die in 2013 operationeel moet zijn.

Hij haalde het daarmee van drie andere genomineerden: Bart Becks van Sonicangel, Gregory Berleur van Danone en Nicolas Marchand: marketeer voor Voo en BeTV.

wereldprimeur

Volgens Dirk Oosterlinck gaat het om een wereldprimeur met ongekende mogelijkheden. Je maakt een afspraak, vervolgens levert de postbode de boodschappen op het afgesproken tijdstip. Betalen doe je met een betaalkaart.

Vorig jaar werden er reeds proefprojecten opgestart in Sint-Niklaas, Turnhout en Geraardsbergen. Waals-Brabant volgt binnenkort. Dirk Oosterlinck is ervan overtuigd dat deze dienst een nieuwe toekomst inluidt voor bpost en bovendien zal zorgen voor nieuwe jobs.

totaalaanpak

“Marketing is niet enkel de taak van de marketeer”, aldus Oosterlinck. “Iedereen in het bedrijf moet de consument centraal zetten, elk element in je organisatie moet je aanpakken. Enkel op die manier kan je je marketingaanpak verbeteren. De Post was tien jaar geleden nog een verlieslatende monopolist, vandaag is het een klantgeoriënteerd bedrijf. Met een langetermijnvisie in het achterhoofd werden de marketing- en verkoopaanpak stap voor stap bijgestuurd.”

Snel aanpassen en inspelen op veranderende marktomstandigheden zijn volgens de Oosterlinck essentieel. “Het bedrijf dat zich het vlugst aanpast, zal winnen. Maar het is belangrijk dat je daarbij vertrekt vanuit je eigen sterktes, en dat je teruggaat naar de essentie van je bedrijf. Voor Bpost zijn onze mensen de essentie: de postbodes maken elke dag opnieuw het verschil.”

Dirk Oosterlinck vervult als sinds 2004 directeursfuncties bij de post. Eerst als lid van de raad van bestuur van Certipost, later als algemeen directeur media mail. Sinds 2011 is hij algemeen directeur ‘bpost op afspraak’. Voordien werkte hij onder meer bij McKinsey en was hij adunct-kabinetschef van de minister van Overhijdsbedrijven en regeringscommissaris voor De Post.

 

Executive Summary

Dirk Oosterlinck door STIMA en Trends verkozen tot marketeer van het jaar
De 41-jarige Gentenaar is de man achter ‘bpost op afspraak’, een nieuwe dienst van bpost

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *