De twee grootste fouten bij e recruitment

Bij QueroMedia zijn we al een hele poos frontrunners op het gebied van Recruitment Search Marketing. Steeds meer bedrijven stappen af van de traditionele wervingskanalen en doen beroep op onze search-specialisatie in hun zoektocht naar geschikt personeel. Maar het verhaal stopt natuurlijk niet bij het brengen van geïnteresseerde jobzoekers. Veel bedrijven gaan slordig om met (online) sollicitanten. Op Marketingfacts staat er in dit opzicht een relevant artikel. Zij roepen marketeers op om ‘stiekem’ te solliciteren bij hun eigen bedrijf om zo te na gaan of er alles correct verloopt in het online sollicitatieproces. Uit een kort onderzoek bleken twee grote ‘digitale wervings’fouten steeds terug te komen.

De eerste fout zit ’em in het sollicitatieproces zelf. Vaak wordt het jobzoekers veel te moeilijk gemaakt met lange, ingewikkelde sollicitatieformulieren die eerder afschrikken dan aantrekken. Investeer in een correct functionerende, maar vooral gebruiksvriendelijke e-recruitment applicatie. De cost to hire zal hiermee aanzienlijk afnemen waardoor de investering zichzelf in een mum van tijd zal terugverdienen. Maak ook gebruik van Web Analytics. Zorg hierbij ook voor een goede coà¶rdinatie tussen HR, IT en marketing zodat de inspanningen van de verschillende departementen elkaar versterken.

Ten tweede duurt het tevens veel te lang vooraleer er wordt gereageerd op een sollicitatie. Soms moeten jobzoekers tot twee maanden wachten op een reactie. Beperkt dit tot vijf werkdagen. Hou ook in het achterhoofd dat een slechte sollicitatie ervaring er voor zorgt dat de gedupeerden minder snel geneigd zullen zijn om producten of diensten van uw bedrijf aan te schaffen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *