De social graph wordt een sterk wapen – Julien Blanchez, Country Marketing Manager Google Belgium

Vorige week spraken we nog met Bert Van Wassenhove, CDO bij Square Melon. Een zeer interessant gesprek dat je er gerust even op kan nalezen. Deze week hebben we met Julien Blanchez gesproken, de Country Marketing Manager van Google Belgium. We spraken met Julien over de toekomst van (online) marketing en wat een Country Marketing Manager van een bedrijf als Google zoal bezig houdt.


Julien, Bert Van Wassenhoven citeerde vorige week een quote van jou. “Digital marketing is dead, there’s no such thing as digital marketing”? Wat bedoel je hier mee?

Bert zou beter moeten opletten met het gebruik van marketing one-liners (lachend).

Vandaag de dag beïnvloedt onze online activiteit ons dagelijks gedrag zo veel (en vice versa) dat het onmogelijk wordt om online marketing van offline marketing te scheiden.Vandaag is ‘online’ een deel van de job als marketeer. Nothing more, nothing less.

Wat was voor u het grootste succes van Google in afgelopen jaar?

De doorbraak van Android was waarschijnlijk het grootste succes. De doorbraak van Android heeft de smartphone markt gedemocratiseerd. Smartphones zijn nu veel toegankelijker terwijl ze vroeger alleen voorbestemd waren voor ‘the happy few’. Maar daarnaast is ook de indirecte impact van Chrome op de prestatieverbetering van browsers in het algemeen een groot succes, en dat slechts één jaar na de lancering.

Social media houden de hele internetwereld in hun ban. Welk advies zou je geven aan bedrijven ivm Search & Social?

‘Social’ is momenteel de meest belangrijke gebeurtenis op het web. Als je denkt dat het niet voor jouw bedrijf bestemd is, think again! Maar ‘social’ is geen bestemming: niet zozeer de sociale sites zullen van groot belang zijn maar eerder de ‘social graph’ die we allemaal aan het bouwen zijn tijdens onze dagelijkse interacties. Vrije toegang tot deze grafiek en controle over het gebruik ervan zal beslissend zijn voor de evolutie van onze ‘web-user experience’.

Als Marketing Manager deed u een zeer aparte uitspraak over digital marketing, nl. “Digital marketing is dead, there’s no such thing as digital marketing”. Wat bedoelt u precies met deze quote? Wat is er dan in de plaats gekomen van digital marketing?

Tegenwoordig is het onmogelijk om binnen één specifiek domein aan marketing te doen. Als je niet ook online bent als marketeer, doe je job niet goed. Er is dus eigenlijk niet zoiets als digital marketing en traditional marketing, er is alleen maar marketing. Marketing waarvan traditionele en digitale marketing onderdeel van uitmaken.

Mobiel internet is de hype van afgelopen jaar en die trend gaat zich verder zetten in 2011. Hoe ziet u de toekomst van mobiel internet? Gaat mobiel internet het overnemen van de traditionele internetpraktijken?

‘Mobile’ zal het algemene toegangspunt van het web worden, en dat binnen enkele maanden (misschien wel meer dan 12). Mobiel internet groeit 8x sneller dan desktop internet op een gelijkaardig moment in z’n levenscyclus. Maar nog belangrijker is dat ‘mobile’ de on- en offline ervaring zal doen samenvloeien. We zullen in staat zijn om online producten aan te kopen op het moment dat we zijn in (andere) fysieke winkels zien.

Ook ‘augmented reality’ zal weldra een impact hebben op ons dagelijkse leven. We zullen het volledige potentieel van het web continu bij ons hebben op straat, in de winkel, …  will impact our daily lives  very soon.We will have the full power of the web with us in the streets, in the shops. Dit zal nog voor het einde van ons huidig 3-jarig business plan gebeuren. Het is dus nu de tijd om hiervoor te beginnen plannen en te handelen.

Voor degenen die willen zien hoe augmented reality er zal gaan uitzien, moeten iButterlfy googlen.

Welke marketing-quote(s) gebruik je vaak tegenwoordig? (van wie?)

“Not all countries did their agricultural revolution and not all did their industrial revolution, not all countries will do their online revolution… These things don’t just happen. ”

Ik herinner me niet van wie de quote afkomstig is, maar ik vind dat het ‘food for thought’ is voor alle lokale beschermende reacties tegen internet innovaties waarvoor ons land jammer genoeg stilaan bekend staat.

Wie of wat wil je graag nog eens in de bloemetjes of schijnwerpers plaatsen?

Ik heb immens veel respect voor alle entrepreneurs wie de het comfort van een ‘veilige job’ achter zich laten om ‘e-opportunities’ te ontdekken. Elke keer ik er een ontmoet voel ik me nederig. Wat ook de grootte en het niveau van het succes van hun initiatief mag zijn. Konden we deze mannen en vrouwen maar meer in de bloemetjes zetten. Zij bouwen tenslotte aan onze toekomst.

Wie moeten we volgens jou eens aan het woord laten op onze “digitale marketing” blog? Waarom?

Robert Caillau. De Belgische mede-uitvinder van het internet. Hij heeft een zeer kritische, constructieve kijk op online marketing. Luisterend naar hem realiseer je dat grote veranderingen er nooit gekomen zijn door voor de makkelijkste of kortste manier te kiezen. Naar hem luisteren maakt je toch elke keer een beetje nederig.

We danken Julien Blanchez voor het leuke gesprek en voor het delen van zijn zeer interessante kijk op de toekomst van marketing, zowel on- als offline.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *