De invloed van social media op zoekmachine optimalisatie

SEO - social media

Tussen SEO specialisten is er veel discussie over de impact van social media op je ranking in Google. Sommigen zeggen dat sterke accounts op Facebook en Twitter zorgen voor een zeer positieve invloed. Sommige SEO specialisten zeggen zelfs dat link building op social media een invloed heeft, ondanks de nofollow tags op sites zoals Facebook en Youtube. Anderen zeggen dan weer dat social media helemaal geen of een zeer beperkte impact hebben op zoekmachine optimalisatie.

In een interview met Search Engine Land hebben zowel Google, als Bing toegegeven dat ze “social authority” gebruiken in hun zoekresultaten. We gaan voor dit artikel dus uit van een meer optimistisch standpunt. Zelfs als de invloed op je ranking in Google beperkt is, zijn de volgende factoren toch een meerwaarde voor je marketingactiviteiten. Je kon hier eerder al lezen hoe social media marketing traditionele marketing kan ondersteunen. En in het artikel SEO Content marketing: betere posities in zoekmachines via sociale media gaven we al tips hoe je je content kan aanpassen aan een sociaal medium. Beide artikels benadrukken dat social media altijd binnen een duidelijke strategie gebruikt moeten worden, daarom moet je onderstaande factoren niet als doelen op zich bekijken … maar als elementen van een algemene strategie.

De social media die je zoekmachine optimalisatie kunnen beïnvloeden

Als Google en Bing termen als “social authority gebruiken, is het natuurlijk belangrijk om social media als een geheel te bekijken. Elk netwerk, zelfs Facebook, is slechts een deel van een grotere strategie. De belangrijkste factor is natuurlijk hoe vaak je merk vermeld wordt op alle social media. Maar niets binnen SEO is te herleiden tot dergelijk simpele cijfers, ook de verhouding tussen eerder positieve of negatieve vermeldingen hebben een invloed. In onderstaande video bespreekt Google’s Matt Cutts de plaats van social media binnen SEO en benadrukt het belang van reputatie, eerder dan enkel het volume aan vermeldingen.

Om een overzicht te krijgen van de kracht van je merk over verschillende media, kan je bijvoorbeeld Social Mention gebruiken. Social Mention is een gratis website met een simpel overzicht van de belangrijkste factoren. Natuurlijk zijn er ook betalende (en vaak betere) social monitoring tools beschikbaar, die je een preciezer inzicht kunnen geven op je Social Medie aanwezigheid.


Bing en Facebook werken nauw samen, je kan er bijna zeker van zijn dat een sterke aanwezigheid op Facebook ook je plaats in Bing’s zoekresulaten zal verbeteren. Google daarentegen heeft maar beperkt toegang tot Facebook. Zo kan Google data van Facebook fanpagina’s gebruiken, maar slechts data van persoonlijke pagina’s die volledig vrijgegeven zijn. De meest logische benadering van de invloed van Facebook op Google lijkt dan het aantal links naar je website van Facebook pagina’s, met een waarde afhankelijk van hun ‘autoriteit’.

De belangrijkste factor voor ‘autoriteit’ op Facebook is natuurlijk het aantal fans. Het is een cijfer dat Google makkelijk kan vinden en een duidelijk teken is van autoriteit. Toch denken we niet dat Google alleen aandacht zal schenken aan het aantal fans, aangezien je dan praktijken in het leven roept die verre van ideaal zijn. Een andere factor die hier kan spelen zijn comments. Social media draaien rond interactie, het is dus niet meer dan logisch dat hier extra rekening mee wordt gehouden voor zoekmachine optimalisatie.


Twitter is een lastig netwerk in het kader van zoekmachine optimalisatie. SEO is een investering op lange termijn, de impact van een goede SEO strategie zie je vaak pas weken of maanden later. Twitter daarentegen is een zeer vluchtig netwerk, tweets blijven namelijk niet erg lang zichtbaar. Bij Twitter, nog meer dan bij de andere sociale netwerken, is het dus belangrijk om een duidelijk lange termijn plan op te stellen.

Net als bij Facebook zijn het ook de links naar je website die het meest relevant zijn in Twitter, weeral gebaseerd op autoriteit. De factor die het meeste speelt bij Twitter zijn natuurlijk followers. In de eerste plaats de hoeveelheid, maar ook de kwaliteit van je followers is van belang. Accounts met slechts 10 followers hebben een lagere impact dan accounts met honderden. Ook de relevantie van je followers in je domein kan een invloed zijn, hoe dichter de links en keywords van je followers aansluiten bij je website hoe beter. Een laatste factor die kan spelen bij Twitter zijn het aantal retweets. Hoe vaker je bericht (met link) herhaald wordt, hoe hoger het belang ervan.


Iedere marketeer droomt er wel eens van een geweldig Youtube filmpje te maken, met een klein budget, dat toch de hele wereld bereikt. Die reden is voor ons voldoende om zeker Youtube te vermelden als potentiële factor voor zoekmachine optimalisatie, elk argument kan helpen om de baas te overtuigen. Houd bij het creatieve proces toch rekening met de volgende elementen. De titel van het filmpje moet zeker je belangrijkstee zoektermen vermelden. Natuurlijk is het aantal keren dat je fimpje wordt bekeken ook een belangrijke factor, maar kwantiteit is niet alles … kwaliteit telt ook. Het aantal positieve beoordelingen ten opzichte van het aantal negatieve is zeker belangrijk, maak het plezant voor een breed publiek. Vergeet natuurlijk de link naar je website niet!

Zoals je kan zien aan deze lijst is de discussie van de SEO specialisten niet enorm relevant. Hoewel deze factoren potentieel je ranking kunnen ondersteunen, zijn ze waarschijnlijk al een belangrijk deel van je social media marketing strategie.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *