De Duivelse impact van het WK op websiteverkeer

qm-red-devils

Het WK hield iedereen in de ban. Geen wonder ook: er waren heel wat entertainende en verrassende wedstrijden om voetbalfans te bekoren. En ook terloopse fans wilden natuurlijk kunnen meepraten, zeker toen onze Rode Duivels nog furore maakten. Supermarkten hebben gouden zaken gedaan. Zij konden de vraag naar chips, nootjes, bier en barbecuevlees nauwelijks bijhouden. Maar welke invloed heeft het WK gehad op het surfgedrag van de Belgen? We onderzochten het voor jou door te kijken naar drie verschillende Analytics-accounts: een account voor een een DIY- en interieursite (“Bedrijf A”), voor een sportspeciaalzaak (“Bedrijf B”) en voor een autoleasebedrijf (“Bedrijf C”).

We bekijken achtereenvolgens de match tegen Algerije in de poulefase en de match tegen Argentinië in de kwartfinale. Omdat de andere matchen pas om 22u begonnen, en het verkeer dan sowieso minder is, was het namelijk moeilijk om hieruit sluitende conclusies te trekken.

België – Algerije, dinsdag 17 juni

belgie algerije 17 juni

In de grafieken hierboven zien we dat Bedrijf A al vanaf 16u de daling inzet, terwijl het verkeer van Bedrijf B en C min of meer stagneert. Halfweg de match begint het verkeer van alle drie de bedrijven opnieuw te stijgen.

Deze grafieken vertellen natuurlijk niet het hele verhaal. Om een beter idee te krijgen van de impact van een Rode Duivelsmatch, vergeleken we het verkeer tijdens de match met het verkeer van de dag en twee dagen ervoor, alsook met het verkeer een jaar eerder.

Dat ziet er als volgt uit:

Sessies

17/06/2014

+/-

15/06/2014

+/-

16/06/2014

+/-

17/06/2013

Bedrijf A

 

 

 

 

 

 

 

18u

190

-37,50%

304

-13,24%

219

+14,46%

166

19u

182

-36,96%

283

-37,88%

293

+1,38%

179

20u

258

-32,81%

384

-24,56%

342

+4,03%

248

Bedrijf B

 

 

 

 

 

 

 

18u

2.783

+7,78%

2.582

+9,39%

2.544

+92,46%

1.446

19u

3.124

+15,88%

2.696

+9,96%

2.841

+128,04%

1.388

20u

4.956

+41,01%

3.514

+37,63%

3.601

+254,51%

1.398

Bedrijf C

18u

54

-58,78%

131

-67,07%

164

-36,47%

85

19u

74

-45,19%

135

-48,25%

143

-27,45%

102

20u

150

-15.73%

178

-27,18%

206

+36,36%

110

 

Bedrijven A en C kennen over de hele lijn een dip ten opzichte van de twee voorgaande dagen. Vooral Bedrijf C (een autoleasebedrijf) incasseert rake klappen. Zowel bij aanvang om 18u (-58,78% en -67,07%) als halfweg de match om 19u (-45,19% en -48,25%) moet het inboeten ten opzichte van de twee aanloopdagen naar de match.Het is opvallend dat Bedrijf B (een grote sportspeciaalzaak) het als enige goed doet. Het haalde op alle tijdstippen van de match (aanvang, rust en einde) betere resultaten dan de twee aanloopdagen én dezelfde dag het jaar ervoor. Om 20u haalt het bedrijf ruim 40% meer verkeer binnen dan op 15 juni (+41,01%) en 16 juni (+37,63%).

Bedrijf A (een DIY- en interieurwebsite) boekt nog wel bescheiden vooruitgang ten opzichte van hetzelfde tijdstip vorig jaar, maar gaat er in verhouding tot 15 juni en 16 juni tijdens elk moment van de match op achteruit, in de meeste gevallen met 32% of meer.

België – Argentinië, zaterdag 5 juli

belgie argentinië 5 juli

Ook de match tegen Argentinië om 18u vertaalt zich in een verkeersdip. Halverwege de match begint het verkeer zich echter opnieuw te herstellen. Bedrijf A en C halen zelfs opnieuw pieken na 21u.

Maar wat zeggen de uur-per-uurdata?

Sessies

05/07/2014

+/-

03/07/2014

+/-

04/07/2014

+/-

05/07/2013

Bedrijf A

 

 

 

 

 

 

 

18u

148

-10,30%

165

+4,96%

141

+54,17%

96

19u

164

-7,34%

177

-15,90%

195

+32,26%

124

20u

207

+5,08%

197

-0,48%

208

+48,92%

139

Bedrijf B

 

 

 

 

 

 

 

18u

1.800

-37,82%

2.895

-31,69%

2.635

-11,07%

2.024

19u

1.674

-42,30%

2.901

-37,56%

2.681

-14,07%

1.948

20u

2.881

-12,16%

3.280

-13,41%

3.327

+40,81%

2.046

Bedrijf C

 

 

18u

74

-38,84%

121

-28,85%

104

-3,90%

77

19u

75

-40,00%

125

-28,57%

105

+7,14%

70

20u

111

-10,48%

124

-18,38%

136

+33,73%

83

 

Tijdens de match tegen Argentinië moet Bedrijf B, dat floreerde tijdens de match tegen Algerije, stevig inboeten. Ook Bedrijf C kan op heel wat minder verkeer rekenen (-28% of meer bij aanvang en bij rust). Alleen Bedrijf A houdt het verlies “binnen de perken”. Bij aanvang verliest het nog 10,30% ten opzichte van 3 juli, maar het haalt wel 4,96% meer bezoekers binnen ten opzichte van 4 juli. Bij afloop van de match haalt Bedrijf A dan weer 5,08% meer bezoekers binnen dan op 3 juli. Het verlies bij afloop blijft beperkt tot -0,48% ten opzichte van 4 juli.

Bedrijf A gaat er als enige van de drie bedrijven over de hele lijn op vooruit ten opzichte van hetzelfde moment vorig jaar. Bij de aanvang van de match om 18u zelfs met 57,17%! Op het einde van de match haalt het zelfs 48,92% meer bezoekers binnen. Bedrijf B en C slagen er in om respectievelijk 40,81% en 33,73% meer bezoekers binnen te halen.

Dat Duivelse WK toch!

Over het algemeen kunnen we stellen dat het WK de consumptie van chips en bier misschien wel heeft geholpen, maar dat het voor websites allerminst lief is geweest. Slechts één van de bedrijven die we onderzochten, kon tijdens Belgenmatchen positieve resultaten voorleggen, en dat zelfs maar tijdens één match. Onze boodschap: probeer met relevante content en acties mee te surfen op de golf van gebruikers die wél surft tijdens de wedstrijden. Of trek er je even niets van aan en geniet zelf van de wedstrijd, natuurlijk.

Executive Summary

De prestaties van de Rode Duivels lieten niemand koud. Hun matchen trokken dan ook hoge kijkcijfers. Maar wat is de invloed van het WK voetbal en Rode Duivelsmatchen op het verkeer van websites? Niet echt goed, zo blijkt.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *