De dood van Osama Bin Laden op social media

Social media hebben een enorme invloed op de manier waarop we nieuws ervaren. Bij de revoluties in Tunesië, Egypte, Jemen, … was Twitter de voornaamste bron van informatie. Voor journalisten was het onmogelijk om deze landen in het midden van een revolutie te betreden, maar dankzij de nieuwe vorm van burgerjournalistiek heeft iedereen toegang tot nieuws over heel de wereld. Ook bij de berichtgeving rond de dood van Osama Bin Laden zondagnacht was Twitter een waardevolle bron van informatie.

Twitter: Osama Bin laden is dood

Op Twitter werd de toespraak van Obama aangekondigd, waardoor iedereen het historische moment kon volgen. Maar al voor de toespraak werd het nieuws verspreid. Fox News, CNN, BBC, … alle grote zenders wisten de geruchten rond de dood van Osama bin laden te confirmeren via hun Twitter accounts.

Ook na de toespraak hadden social media een waardevolle plaats in de manier waarop mensen het nieuws verwerkten. Zo was er een stormloop aan berichten op Twitter om het nieuws te vieren en berichten van en aan getroffen families die hopelijk een vorm van ‘closure’ kunnen vinden.

Facebook

Hoewel Twitter nogmaals bewees de snelste bron van nieuws te zien, heeft Facebook het voordeel van een veel groter publiek. De Facebook pagina Osama Bin Laden is DEAD werd op slag een hit. In een paar uur klom de pagina naar meer dan 265.000 fans. De pagina is dan ook een plaats waar veel facebook-gebruikers samen komen om de dood van Bin laden te bespreken en te verwijzen naar artikels, foto’s en video’s rond deze gebeurtenis.

Foursquare

Op Foursquare wordt er massaal in-gecheckt op locaties die verwijzen naar de dood van Bin Laden. Een wereld na Bin Laden is vooral voor Amerikanen een historische gebeurtenis. Vele families zijn getroffen door de aanslag op 9/11 en de war on terror die erop volgde. Die check-ins maken enerzijds de festiviteiten die plaatsvinden bekend en zorgen eranderzijds voor om een punt te zetten achter een moeilijke periode in het leven van vele getroffen families.
Foursquare Bin Laden

Google

Geografische kennis staat tegenwoordig gelijk aan Google Maps. Ook in dit geval is Google Maps een waardevolle tool om nieuws te ondersteunen. De plaats waar Osama zijn laatste maanden doorbracht en werd gedood staat duidelijk aangeduid op Google Maps. Ook hier in de recensies krijgt men de kans zijn mening te geven.
Osama Bin Laden's compound

Op Google hot trends staat de dood van Bin Laden centraal. We vermeldden vrijdag dat het huwelijk tussen William en Kate het sterkste moment op social media was in de geschiedenis. Dit lijkt van erg korte duur geweest te zijn. William en Kate moesten twee plaatsen in hot trends gunnen aan de NFL. Vandaag staan er enkel zoekresultaten gerelateerd aan Osama in de top 20.

Blogs en nieuwssites

Op tal van blogs is de dood van Osama een hot topic. De homepage van Mashable bestaat momenteel voor meer dan 50% uit berichten over de dood van de meest gezochte man op aarde. Ook op de sites van CNN en Fox News kan je enkel berichten over zijn dood vinden ‘above the fold’.

Social Media president

De toespraak van Obama is een directe hit op Youtube. De social media president bewijst nogmaals dat hij weet hoe hij moet omgaan met new media. Zijn verkiezingsoverwinning had hij deels te danken aan het gebruik van social media. Ook nu maakt hij gebruik van Youtube, The White House blog en Twitter om het nieuws te verspreiden, met een positieve boodschap. Hij benadrukte het leed dat werd berokkend aan zowel Moslims als Amerikanen door Bin Laden. Dit is geen overwinning over Moslims, maar één voor vrijheid.

Waar zijn de traditionele media?

Als het aankomt op trends kunnen kranten niet tippen aan social media. Vandaag bewijzen de Belgische kranten nogmaals de nadelen van print als ze hopeloos achterlopen op het nieuws. Aangezien de berichten rond de dood van Obama in de nacht van zondag op maandag kwamen, waren de deadlines al lang verstreken en de kranten al gedrukt.

TV en radio daarentegen bewijzen dat ze meekunnen met de snelheid waarmee nieuws tegenwoordig verspreidt. Extra journaals en constante berichtgeving op de radio hebben nog steeds een belangrijke functie als officiële informatiebron om fictie van realiteit te kunnen onderscheiden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *