Dave Chaffey – over SMO en shareable content

Een van de sprekers die afgelopen vrijdag te gast was op Fusion Marketing Experience in Antwerpen was Dave Chaffey, CEO en mede-oprichter van Smart Insights. De laatste jaren heeft hij verschillende boeken uitgebracht over online marketing met tips over SEO, social media, content marketing en analytics. Na een betoog over SMO stond hij ons te woord over content marketing en de verschuivingen binnen het marketinglandschap. Het is niet alleen de bedoeling om zoveel mogelijk bezoekers naar een website te lokken, die bezoekers moeten ook converteren.

Wat is SMO precies?

SMO staat gelijk aan Social Media Optimization en het verwijst in principe naar alle social marketing activiteiten van bedrijven en ondernemingen. Momenteel zijn de meeste organisaties actief op social media, maar weten ze niet precies wat ze er allemaal mee kunnen doen. Door een systematische aanpak en verspreiding van interessante content via kanalen zal het bedrijf meer zichtbaar worden op het net. Hierbij is een geïntegreerde aanpak van zeer groot belang. SEO, e-mailmarketing en SEA moeten niet apart bekeken worden. Een content kalender kan bedrijven een overzicht geven van de geplande activiteiten waarover men kan schrijven.

Hoe belangrijk is online content?

Men zei altijd: content is king. Nu is het niet alleen belangrijk om content te schrijven, maar ook om het te delen. Het is belangrijk voor bedrijven om content op het web te zetten die effectief ook shareable is. En dat is geen gemakkelijke opdracht, maar voor ieder publiek bestaat er wel een of andere content vorm die toepasselijk is. Een mooi voorbeeld van een B2B bedrijf dat het goed doet is Hubspot. Zij zetten hebben een zeer interessante online marketing mix, met zowel video als tekst en online interactiemogelijkheden. Video wordt trouwens steeds belangrijker. Men hoeft zich niet vast te klampen aan tekst. Waardevolle content kan zich uiten in verschillende vormen.

Momenteel zitten we in een culturele verandering binnen marketing. Iedereen moet publiceren, niet alleen magazines of nieuwssites, iedereen is publisher geworden.  Men moet simpelweg content produceren om een product te verkopen.

Wie moet content publiceren?

Het is niet altijd gemakkelijk om te bepalen wie instaat voor content marketing in een bedrijf. Bedrijven die twijfelen of content marketing wel een goed idee is, kunnen klein beginnen met een blog die niet te veel artikels bevat, maar wel op frequente basis communiceert.

Agencies hebben natuurlijk veel meer kennis en kunnen de content beter structureren dan een interne persoon. Een goede communicatie tussen klant en agency is dan wel onontbeerlijk. Dankzij Analytics kunnen zowel klant en agency alles gemakkelijk alles opvolgen. Dankzij die controle zal men ook gemakkelijker starten met het publiceren van content.

Waarop moeten bedrijven letten wanneer ze een content strategie opzetten?

Natuurlijk komen de gewone marketing vragen aan bod zoals wie wil je bereiken, met welke boodschap, met welke kanalen,enz. Lijst ook op vanwaar het meest traffic komt. Dit is gemakkelijk te bekijken in Google Analytics.

Bij digital marketing moeten bedrijven hun eigen positie kennen ten opzichte van concurrenten. Ze moeten niet starten van nul, maar gaan kijken wat andere merken doen. Een leuk idee is om op de website een ‘Why choose us’ box te plaatsen met een lijstje waarom mensen niet naar de concurrent moeten stappen.

Social wordt belangrijker, welke tools moeten bedrijven gebruiken om ROI te meten?

Hier is nog steeds geen goede tool voor die gratis beschikbaar is. Ik gebruik zelf HootSuite. Ik denk dat het voor bedrijven belangrijker is om een tool te hebben die verschillende kanalen kan managen vanuit een tool, dan het nagaan van de ROI. HootSuite is hiervoor de beste oplossing.

Een laatste tip?

Bekijk de customer journey van bezoekers. Die is opnieuw weer gemakkelijk na te gaan met Google Analytics. Pas zo je strategie en SEO-technieken aan.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *