Crowdsourcing over heel de wereld wil men voor u werken


Iedereen heeft al wel eens gehoord van outsourcing, het uitbesteden van bedrijfsactiviteiten naar andere ondernemingen. Nieuwe technologie heeft gezorgd voor een nieuwe soort van outsourcing, namelijk crowdsourcing. Het woord spreekt voor zichzelf in plaats van uit te besteden aan één onderneming, ga je aan een grote groep de opdracht geven een probleem op te lossen. Het lijkt ideaal. Marketing advies nodig? Tientallen experts staan klaar met hun advies. Een logo nodig voor een nieuw product? Laat tientallen logo designers het voor jouw doen.

Er zijn een aantal vormen van crowdsourcing. Zo zijn er websites waar je een wedstrijd kan houden, waardoor je enkel de winnaar moet betalen met een prijs. Zo heb je een grote keuze aan alternatieven. Er zijn ook gespecialiseerde platformen, die gratis hun diensten aanbieden. Dit geeft bedrijven de kans gebruik te maken van ‘gratis personeel’ en zij krijgen in ruil de kans om te leren aan de hand van echte bedrijfsopdrachten.

Zes interessante crowdsourcing mogelijkheden

Wikipedia

Je kan niet spreken over crowdsourcing, zonder Wikipedia minstens te vermelden. Hoewel er gedebateerd kan worden over de kwaliteit van Wikipedia in sommige vakgebieden, het is toch een prachtig voorbeeld van een grote groep vrijwilligers die een gigantisch project samen uitwerken.
Zelf vinden ze niet dat ze onder de noemer crowdsourcing vallen, omdat er bij crowdsourcing vaak toch een vorm van vergoeding verwacht wordt.

Squadhelp

Ik heb kort al het voordeel van wedstrijden aangehaald, Squadhelp is hier een prachtig voorbeeld van. Je zet vooraf een prijs en geeft een opdracht, waarna verschillende marketeers over de hele wereld hun oplossing zullen voorstellen.
Je weet dus vantevoren exact hoeveel je zal spenderen aan de actie en je kan zelf het alternatief kiezen dat de prijs het meeste waard is. Voor de prijs die je betaalt krijg je dus niet één optie, maar verschillende. Squadhelp specialiseert zich in marketing advies en merkbeheer.

Brandsupply

Brandsupply is een Nederlands voorbeeld van crowdsourcing. Deze website specialiseert zich in grafisch ontwerp. Je kan kiezen voor een logo uit hun logo winkel, maar Brandsupply gaat natuurlijk veel verder dan enkel logo designers. Je kan ook een wedstrijd starten voor banners, flyers, website design, …

Een wedstrijd bij Brandsupply kost tussen €75 en €300. Zoals u in bovenstaande afbeelding kan zien, krijg je een groot aantal inzendingen voor deze prijs. Door te klikken op “zoek een wedstrijd” kan je al een keer browsen op de website om de stijl van de verschillende logo designers te leren kennen en de resultaten die je kan verwachten. Het is zeer belangrijk natuurlijk om vooraf een goede briefing op te stellen, maar je kan ook commentaar geven op de inzendingen om samen met de designers je ideale logo, huisstijl of website design te creëren.

Crowdspring

Een echt groot bedrijf gaat toch niet vertrouwen op een groep logo designers op een website? Crowdspring bewijst het tegendeel. Met grote merken als Starbucks, Forbes en LG als klanten, bewijst Crowdspring dat crowdsourcing ook voor grote merken een alternatief is.

LawPivot

We kunnen toch niet praten over een e-thema en Google niet vermelden? Google Ventures is een onderdeel van Google dat investeert in beloftevolle ondernemingen en LawPivot is hier één van.
Advocaten zijn enorm duur en een legale afdeling is vaak een brug te ver voor veel ondernemingen. LawPivot biedt een oplossing voor Amerikaanse bedrijven in Californië. Zij kunnen vragen stellen over legale thema’s en LawPivot zorgt ervoor dat je een confidentieel antwoord krijgt van verschillende specialisten … gratis.
Met Google als investeerder is de kans reëel dat we zelfs in België en Nederland ooit van LawPivot gebruik kunnen maken.

Brainspot

Brainspot is een Belgische versie van crowdsourcing. Studenten en young-professionals kunnen op deze website verschillende cases vinden die een marketing of algemeen creatieve aanpak vereisen. Door deze cases op te lossen maak je kans op bedragen tot €1750. De winnende case wordt natuurlijk gekozen door de opdrachtgever, maar ook de 9 runner-ups maken kans op prijzengeld. Zeker de moeite waard voor hogescholen en universiteiten om hun studenten echte cases voor te schotelen, met een extra incentive.

Voor bedrijven is het natuurlijk een interessante manier om een nieuw beeld te krijgen van problemen binnen de onderneming of nieuwe mogelijkheden uit te werken. Zoals bij elke vorm van crowdsourcing is het grote voordeel dat je niet afhankelijk bent van één persoon of groep, maar tientallen mogelijkheden krijgt voorgeschoteld.

Crowdsourcing is in ieder geval een interessante ontwikkeling voor bedrijven. Marketing specialisten, logo designers en advocaten staan schijnbaar te popelen om je goedkope of zelfs gratis diensten aan te bieden!

1 Comment

  1. Micheal

    2 months ago

    Duidelijk en een heldere uitleg.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *