Creëer relevante content voor bezoekers van je blog of website.

writers blockZit je met een writer’s Block en slaag je er niet in goede ideeën te krijgen voor content voor je blog of website? Misschien heb je wel goede ideeën maar krijgt je blog nauwelijks views of reacties? Je hebt misschien al gemerkt dat het aantrekken van bezoekers makkelijker gezegd is dan gedaan. Als je je wil bijscholen in deze discipline volgen hier enkele nuttige tips.

Besef eerst en vooral dat je blog of content moet gaan over je klanten, niet over jezelf. Als je bezoekers wil aantrekken en vooral behouden, concentreer je dan op hun behoeften. Wanneer je al een tijdje meedraait is deze vraag misschien relatief snel beantwoord. Voer in het andere geval een enquête uit. Je kan hiervoor enkele webtools gebruiken zoals Survey Monkey of Google Docs. Het doel van dit alles is natuurlijk dat je je bezoekers een bepaalde actie wil laten uitvoeren.

 

ZOEK DE ZOEKERS

Voor het juist inzetten van zoekmachinemarketing is het belangrijk om te weten hoe mensen je website of blog vinden op het internet. Een standaard zoekproces kan er als volgt uitzien:

  • Kiezen van een zoekmachine (Google, Ask, Bing,..)
  • Invoeren van zoektermen
  • Bekijken van resultaten
  • Doorklikken
  • Actie ondernemen (iets downloaden, aankoop doen,..)

Natuurlijk is de zoektocht naar een zoeker pas effectief als de actie ondernomen is. In elke fase kan een bezoeker afvallen. Een zoektocht verloopt namelijk niet in een rechte lijn: surfers klikken lukraak, typen snel nieuwe zoektermen in wanneer ze hun gewenste resultaat niet snel vinden. Ze komen toevallig onderweg een resultaat tegen dat hen weer in een andere richting stuurt, enz.

SEARCH CENTRAAL IN DE MEDIAMIX

Search is een opvang voor alle offline en online gecreëerde vraag. De zoekmachine is het metrostation waar alle verkeer doorheen geleid wordt. Hoewel search steeds belangrijker wordt, staat het niet los van andere kanalen in de mediamix.

SOCIAL SEARCH FACEBOOK

Omdat Facebook met partner Bing ook zoekresultaten heeft volgens het open graph-principe, beïnvloedt dit het gedrag al een beetje. De verwachting is dat de groei van Facebook alleen maar toeneemt en dat deze extra kanalen voor websitebezoek belangrijker worden.

OFFLINE AWARENESS, ONLINE ZOEKEN

Iprospect onderzocht in de studie Offline Channel Influence on Online Search Behaviour Study (2007) welke offline kanalen mensen in de VS een zoekmachine deden gebruiken. Hieruit bleek dat televisiereclame en word of mouth erg belangrijk waren om verkeer naar een zoekmachine te leiden. Dat search zo veel verkeer naar de site creëert wil dus niet zeggen dat offline kanalen verwaarloosd kunnen worden.

ONLINE ZOEKEN, OFFLINE KOPEN

ComScore Networks onderzocht in de door Google gesponsorde studie The Role of Search in Consumer Buying (2005) de invloed van online search op het online en offline koopgedrag van consumenten. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 25 procent van de zoekopdrachten direct leidt tot een aankoop gerelateerd aan de zoekopdracht. 37 procent daarvan rondt de aankoop online af en 63 procent koopt uiteindelijk offline.

Uit een ander onderzoek van Jupiter Research, blijkt ook dat steeds meer offline aankopen worden beïnvloed door online research. Volgens hetzelfde onderzoek blijkt dat consumenten die reeds online kopen, dit de volgende jaren nog meer zullen doen.

SOORTEN ZOEKERS

Andrei Broder, sinds 2006 werkzaam bij Yahoo! deed voor IBM een onderzoek naar soorten zoekers. Hij onderscheidt 3 types:

  • Navigatiezoekers: zoeken een website (bv: Panasonic.be)
  • Informatiezokers: zoeken informatie (bv: digitaal fototoestel)
  • Transactiezoekers: willen iets kopen (bv: Panasonic MDC-FS40 digitale fotocamera)

Het zal je misschien verbazen maar veel mensen typen de url van een website niet direct in de adresbalk van de browser. Ze zoeken de websitenaam in de zoekmachine.

HET ZOEKPROCES: DE GOUDEN DRIEHOEK

gouden driehoek

Door het bestuderen van oog- en muisbewegingen kan men onderzoeken welke delen van een zoekresultaat het best zichtbaar zijn voor gebruikers. Men noemt dit ook wel eyetrackingonderzoek. Dergelijk onderzoek wordt ook veel voor de gebruiksvriendelijkheid (usability) van websites gebruikt. Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat een vermelding boven de vouw veel meer kans heeft om door een zoeker gevonden te worden. Daardoor is ook de kans dat erop geklikt wordt veel groter. Dit noemt men de gouden driehoek. Hieruit blijkt ook dat de meeste betaalde advertenties aan de rechterkant buiten de gouden driehoek vallen en niet gezien worden. We kunnen dus concluderen dat:

  • Zoekers een onderscheid maken tussen betaalde en onbetaalde vermeldingen.
  • Zoekers soms onbewust  de betaalde resultaten vermijden.
  • Zoekers allemaal veel tijd besteden aan de bovenste drie zoekresultaten.
Executive Summary

Het creëren van relevante content is niet zo eenvoudig als het lijkt.
Om ervoor te zorgen dat je ook de juiste mensen bereikt kan het doorlopen van een aantal stappen je zeker in de goede richting duwen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *