Conversie optimalisatie – 5 belangrijke aandachtspunten

Online converteren

E-commerce biedt tal van voordelen ten opzichte van traditionele retail. Je kan exact meten wat klanten op je website doen, waardoor je je online strategieën gemakkelijk kan aanpassen op basis van die gegevens. Het doel van de meeste websites is namelijk om meer conversies te generen. Bij verkoop op het internet vertaalt dit zich naar meer aankopen. Hier volgen vijf tips om meer conversies te krijgen op je webshop.

SEA landingspagina’s

Als je adverteert op zoekmachines, wil je weten of je hier winsten boekt. Een positieve ROI begint dan ook bij een goede landingspagina. In de eerste plaats betekent dit de juiste pagina voor de juiste zoekopdracht.

Teveel online adverteerders sturen klanten nog steeds naar de homepage. Als een klant zoekt naar een bepaald product is dit helemaal geen goed idee. Je wilt dat ze zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken. Hoe langer ze op je website moeten zoeken, des te groter wordt de kans dat ze weggaan zonder aankoop.

Ook de pagina zelf moet gebruikersvriendelijk zijn. Voor meer informatie kan je ons eerder artikel over Landingspagina optimalisatie lezen. We houden het nu bij twee simpele tips van onze consultants:

  • Call-to-action
  • Geen afleidingen
  • Call-to-action

    Een belangrijk deel van iedere advertentie is een oproep aan de klanten om een actie te ondernemen. Vooral op zoekmachines is dit belangrijk, zodat je klanten exact weten wat ze kunnen verwachten van je website. Elke klik kost je geld en daarom het is belangrijk enkel echte leads naar je site te leiden.

    Ook op de landingpagina zelf is het belangrijk een duidelijke call-to-action te zetten. Laat de klanten duidelijk zien hoe ze een aankoop kunnen doen en waar ze een contactformulier kunnen invullen.

    Beperk de afleidingen

    Als je focust op converteren, is het belangrijk alle onnodige informatie minder opvallend te maken. Geef de klanten enkel de info die ze nodig hebben. Een duidelijke call-to-action valt namelijk veel beter op als er geen andere links, banners of knoppen om aandacht schreeuwen.

    Up-selling, cross-selling en deep-selling

    Een tactiek die erg goed werkt voor onder andere Amazon is up-selling en cross-selling. Dit is één uitzondering op ‘geen afleidingen’ die zeker de moeite waard is. Men stelt hier andere producten voor aan mensen wanneer ze een bepaald product bekijken: producten die beter zijn of die passen bij het bekeken item. Zo kan men grotere aankopen promoten.

    Binnen B2B wordt vaak deep-selling gepromoot. In plaats van twee dozen printpapier koop je ineens een pallet. De klanten krijgen een korting, terwijl je als e-commerce site zeker bent van de inkomsten. Vooral verkopers van bureaumaterialen passen dit massaal toe. Maar ook bij e-commerce sites van relatiegeschenken kan je vaak enkel voor grote bestellingen terecht.

    Productinformatie

    E-commerce sites moeten veel aandacht schenken aan de informatie die ze op hun productpagina’s zetten. Ten eerste is het goed voor de landingspagina quality score. Maar het zorgt ook voor betere posities in de organische zoekresultaten als je rekening houdt met de belangrijkste keywords.

    Daarnaast is het beter dat klanten alle relevante informatie over een product kunnen vinden op de productpagina. Hoe minder ze moeten zoeken op andere websites of zelfs binnen je eigen websites, des te beter.

    Recensies

    Recensies sluiten nauw aan bij de productinformatie. Hoewel de informatie die je vindt op productpagina’s vaak van hoge kwaliteit is op technisch vlak, missen ze vaak een persoonlijk inzicht. Hoe hebben al die technische gegevens een effect op de wijze waarop een klant het product zal ervaren?

    Hiervoor gebruiken veel e-commerce sites recensies. Klanten vertrouwen vrienden het meest, maar testimonials staan vaak toch nog boven de informatie die je als bedrijf deelt. Door klanten aan te sporen recensies te schrijven kan je de kans op een conversie van toekomstige leads vergroten.

    Als je recensies op je site wilt plaatsen, zorg je best voor enige structuur. Veel sites bieden een template waar klanten plus-en minpunten kunnen invullen. Maar je kan ook templates maken voor specifieke productcategorieën zoals die voor smartphones van Vanden Borre die je hieronder kan zien.

    Een tweede mogelijkheid is het verzamelen van recensies van andere websites. Google past dit bijvoorbeeld toe in Google Shopping. Google verzamelt recensies van over heel het internet en toont een score op de productpagina. Google voegt ook links toe naar de recensies waarop de score is gebaseerd voor de klant die meer info wilt.

    Frequently Asked Questions

    Een FAQ wordt vaak onderschat. Sommige websites doen het gewoon omdat andere websites er ook één hebben. Een FAQ kan echter een zeer belangrijk onderdeel zijn van je website. Zeker voor e-commerce is het belangrijk dat klanten snel antwoorden kunnen krijgen op de belangrijke vragen.

  • Waar leveren jullie? Enkel België, enkel Nederland, heel Europa of in de Benelux?
  • Wat zijn de verzendkosten?
  • Hoe werkt jullie retourbeleid?
  • Hoe kan ik jullie contacteren bij problemen?
  • Hoe werkt de garantie?
  • Lees zeker ons artikel social media marketing en SEO zijn niet zo verschillend voor ideeën hoe je de belangrijkste vragen kan ontdekken.

    Meten

    De voorgaande vijf tips zijn zeker een goede basis. Maar het belangrijkste element is natuurlijk het meten van je conversies. Zorg ervoor dat je Google Analytics goed gebruikt. Niet enkel voor puur verkopen, maar ook om te meten waar het proces fout loopt.

    Met Google Analytics kan je bijvoorbeeld instellen welke stappen een klant moet doorlopen om een aankoop te doen. Bijvoorbeeld landingspagina > winkelwagen > Check-out.
    Als veel klanten stoppen na de winkelwagen kan je kijken of de check-out wel duidelijk genoeg aangegeven is.

    Je kan ook nakijken welke zoektermen gebruikers in je interne zoekmachine ingeven. Als er vaak gezocht wordt op ‘verzendkosten’ moet je kijken of je dit niet duidelijker in je productinformatie moet zetten of duidelijker verwijzen naar een FAQ.

    Hebben jullie nog tips?

    Wij hebben vooral gefocust op e-commerce sites. Maar ook andere websites kunnen zich richten op conversies. Welke tips zou je een dergelijke website geven voor conversie optimalisatie?

    Leave A Comment




      Leave a Reply

      Your email address will not be published. Required fields are marked *