Content Marketing World – dag 1

Hi all, een klein overzichtje van een fantastische eerste dag op het content marketing world conference in Cleveland.

Voor Cleveland zelf hoef je het echt niet te doen, naar hier afzakken. Op “opening night” bezochten we the Rock&Roll museum: een aanrader, je kan er uren in rondlopen en jezelf echt in verliezen. De Michael Jackson glove, Elvis Presleys outfits, de eerste gitaar van Bono, de Agnus (AC/DC) schoolboy costume, echt te gek en te veel om op te sommen. Maar voor de rest is ‘Cleveland downtown’ een groot aantal banken, een nog groter aantal parkings en een universiteit. And that’s it, man. I’m a white guy, you know what i’m saying (zwaaiend met met mijn rechter pols) (lang verhaal, niet belangrijk, al goed gelachen)

Voor de Content Marketing dan maar. Wat een eerste dag. Allereerst wil ik Joe Pulizzi en zijn team feliciteren met de prachtige organisatie. Deze is een stuk beter vergeleken met de SES (Search Engine Strategies) Conferences die ik in het verleden heb bezocht. Joe vond dit uiteraard een geweldig compliment. Een voorbeeldje hiervan is het volgende: toen we hier eergisteren arriveerden was er géén (in the US of A) WIFI connecties voorzien op de kamers, noch op de conferences. Tja, met dit publiek, niet echt een pluspunt voor het hotel. Het Team van Joe heeft dan in no-time een 20-tal routers binnengebracht en dit zaakje mooi opgelost en veel negatieve kritieken voorkomen (vooral voor het hotel) Van ontbijt tot de ‘evening gatherings’. Top!

Over de inhoud van de eerste dag dan maar: niet overdonderend vele nieuwe dingen gehoord, maar wel veel bevestiging van wat we al wisten. “Content Matters Big time!” Al heb wel de indruk dat dit de journalist movement is en niet de technische movement, weinig SEO-aspecten die hier aan bod komen. Er wordt weinig de nadruk gelegd op bvb zoektermonderzoek.

Keynote Speaker Sally Hogshead, @SallyHogshead, kwam en deed de 650+ man en vrouw steke zaal ontploffen van enthousiasme met “the power of the story”. Fascination en enkele archetypes van overtuiging. Not bad at all. Vooral de boodschap dat het hebben van kwalitatieve content ok is, maar slecht is als niemand tot deze inhoud (lees ook; product) kan komen, beviel me vanzelfsprekend. De verpakking is vaak wat het verschil maakt. De story maakt het verschil. De beste wint niet altijd. De best verpakte meestal.

Over naar David Scott en Real-time PR. Groot showgehalte en iets te veel boekpromotie, maar al bij al enkele mooie voorbeelden van hoe bedrijven inspelen en dienen in te spelen op nieuws om hiermee zelf mee te profiteren van het nieuws dat zich voordoet. Creativiteit en vooral snelheid zijn key (je moet zelfs sneller zijn dan mainstream nieuws). Ik vermoed dat David Scott elke ochtend om 4u ‘s ochtends opstaat.

Dan de break-away sessies opgedeeld in B2B, B2C en Small Business/Non-profit. De B2c sessie startte met enkele bevestigingen. Vooral Simon Kelly, COO Story Worldwide gaf me een gedegen indruk. Maar zoals gezegd, voornamelijk bevestiging van wat we al wisten. Van de B2B sessie “transforming large organisations into content machines” heb ik vernomen dat iedereen in slaap is gevallen bij Todd Wheatland, Head of Global Marketing, Kelly Services. Gelukkig zijn er evaluatieformulieren. :-) (Sorry Todd, no next time for you. en dan zijn we nog vriendelijk geweest om dit niet te tweeten. Hoe zou het zijn met de real time pr services van Kelly services??? Had een goede test geweest, toch?)

De lunch was meer dan OK en werd opgeluisterd door een voor mij nieuw concept. Een zestal partijen die ook in de exhibition hall wat commercieel mogen uitpakken kregen de kans om gedurende 4 minuten hun product/service te pitchen. Zeer leuk dat in een 2e ronde de deelnemers zichzelf in 5 woorden of een haiku mochten omschrijven. Leuke dingen gehoord waaronder: “Yesterday I wrote a blog, noone read the blog, did you really write a blog?” of zoiets. Zeer ‘entertaining’ deze ‘technology cage match’ getitelde wedstrijd zonder een echte winnaar.

Rob Pasquinucci, Content/PR Strategist, Luxottica bracht een interessant onderwerp aan het licht: vergeet de achterban niet, de medewerkers. Of hoe interne communicatie ook content marketing kan zijn. De verhalen uit uw organisatie halen. Maar vooral Chris Baggott, CEO, Compendium, die trouwens geen woord heeft gerept over zijn eigen bedrijf (mooi zo), kwam met enkele sterke voorbeelden om iedereen aan de contentkar te laten trekken, inclusief je klanten.

Andrew Davis van Tippingpoint labs zat vol energie (veel koffie volgens hem) startte ongelofelijk sterk. Niet alleen zijn dynamiek sprak aan, gebruikmakend van zowat heel het podium, maar het verhaal dat hij bracht kloptte gewoon. Vanuit de historiek (Unilever en P&G uiteraard, uitvinders van content marketing zeker) naar vandaag waarin er partnerships onstaan tussen partijen die samen winnen met content. De ene brengt hun publiek mee (zelf soms zonder een product te hebben), de andere het distributiekanaal. Zeer sterke presentatie!

Marcus Sheridan, CEO, River Pools & Spas bleek ook zeer inspirerend te zijn geweest. Een dynamische ondernemer die met succes SEO en content marketing technieken implementeert. Na Marcus was AJ Huisman, Marketing Director, Kennedy Van der Laan, een Nederlands advocatenkantoor nota bene, aan de beurt. Zoals hij zelf aanhaalde niet echt een kado. Volgens AJ zijn de interne mensen opnieuw vrij ‘key’ in heel het verhaal, al hoeft niet iedereen dan zelf te schrijven. Iedereen heeft wel ideeën en verhalen. Die uit de organisatie boven laten drijven is gewoon belangrijk.

Als slot van de dag kregen we een sportief panel voorgeschoteld. Hoe de Cleveland Indians, Cleveland Browns en Cleveland Cavaliers hun fans tot sociale superfans omturnen.  Sociale Spelregels voor spelers blijkt één van hun leerpunten te zijn. Geen sociale aktiviteiten van spelers na een match: een cooling down periode van zo’n 20tal minuten om tot rust te komen en de eerste emoties wat door te spoelen bleek echt nodig te zijn.

PS: The Hammer Beef Steak at Lola’s is een topgerechtje!

 

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *