Content als brandstof en social media als praatpaal

content_als_brandstofDat content steeds belangrijker wordt, is een merkbare tendens in de hele marketingsector. Maar ook online is dit merkbaar. Steeds meer bedrijven begeven zich in de online wereld en niet alleen met een website. Het steeds evoluerende web (web 2.0 en weldra web 3.0?), de boom van social media en de oneindige mogelijkheden van deze combinatie, maken het voor bedrijven duidelijk dat een online aanwezigheid, in combinatie met het delen van content, onontbeerlijk is.

Met sterke content kan je je als autoriteit binnen je sector positioneren, kan je je naamsbekendheid vergroten, kan je je onderscheiden van je concurrenten maar kan je vooral je klantenbestand uitbreiden en bovendien interactief communiceren met die nieuwe (en bestaande klanten). Volgens een recent onderzoek van AOL en Nielsen bevatten bijna één derde van alle social media boodschappen en bijna de helft van industriespecifieke sociale boodschappen links naar content. Dit bewijst dus dat content meer dan eens de brandstof van je merk kan zijn!

De ontwikkeling van content sharing

Je kan je zeker nog wel enkele ‘viral video’s’, powerpoints, minigames en afbeeldingen herinneren die je vroeger met alle plezier naar heel je contactenlijst doormailde. Denk maar aan het filmpje van ‘All your base are belong to us’ of het filmpje van John West Foods Salmon. Of wie kan ooit de LOLcats vergeten?

Content wordt al gedeeld sinds het internet voor het grote publiek beschikbaar werd. Maar toen ging het vooral over virale filmpjes waar je eens goed mee lachte, doormailde naar al je contacten en nadien vergat.

Veel bedrijven zijn dan op die kar gesprongen en zijn hilarische en opvallende reclamespotjes en-acties beginnen maken met als doel zo snel en liefst ook zo goedkoop mogelijk hun naamsbekendheid op te drijven. Voor een viraal filmpje betaalt het bedrijf enkel de productiekosten en vervolgens gaat het filmpje eigenlijk zijn eigen leven leiden via kanalen als YouTube en e-mail en sinds enkele jaren ook via social media netwerken als Facebook, Twitter en andere.

Content management raakt ingeburgerd

Het content delen is dus ontwikkeld vanuit het verspreiden van leuke filmpjes, afbeeldingen en dergelijke. Maar zulke filmpjes hadden weinig waarde: men leerde er niets uit, er zat geen commerciële boodschap in (in geval van de LOLcats of powerpoints) en het hielp niemand. Tegenwoordig zien we – en dit werd ook via onderzoek bevestigd – dat de meest en best gedeelde content, die content is waar men het meeste uit haalt of leert. How to’s, bedrijfsaankondigingen, productaankondigingen, en dergelijke scoren het beste gevolgd door commentaren, kritiek en vergelijkingen.

gedeelde_content

Vele bedrijven zijn al online vertegenwoordigd met een corporate website of een vermelding op één of meerdere online directories (Gouden Gids, Google Places, …). Maar wat heb je aan een website als niemand je merk kent en er bijgevolg dus ook niet naar zoekt? Voor kleine bedrijven zal het dan nog steeds een te grote kost zijn om hun merk en website bekend te maken bij het grote publiek. En dat is nu net de kracht van social media en het delen van content!

Bedrijven schakelen dan ook steeds meer een content manager in (of scholen een werknemer om tot content manager) om het social media verhaal van hun merk op gang te trekken en zo ver mogelijk te verspreiden. Een goed voorbeeld hiervan is ‘Mobile Vikings’. Een relatief onbekende mobiele provider in vergelijking met telecomgiganten Mobistar en Proximus maar een bedrijf dat dankzij de kracht van social media toch steeds meer voet aan grond krijgt. Hun content manager verspreidt dagelijks content in de vorm van updates, antwoorden op bepaalde vragen, promoties, enzovoort. Iets wat hun dus praktisch niets kost maar waar ze toch immens veel uit halen. Bovendien luisteren ze ook daadwerkelijk naar hun klanten via social media en vernieuwen ze hun diensten om tegemoet te komen aan de wensen van hun klanten. Dankzij hun inspanningen op vlak van social media en content, zijn ze op 2 jaar tijd uitgegroeid tot een merk met maar liefst 35.000 klanten!

Content sharing is multichannel!

Content sharing én content management is ten slotte ook ‘multichannel’ volgens het onderzoek van AOL en Nielsen. Mensen die content delen, doen dit meestal via verschillende kanalen: social media netwerken, e-mail, instant messaging (chat) en message boards. Zo deelt maar liefst 99% van alle mensen zijn content via 2 kanalen: e-mail én social media.  Content kan dan ook van verschillende plaatsen komen en op verschillende plaatsen staan. Zo kan een bedrijf via social media links plaatsen naar hun corporate en branded website, naar een onafhankelijke content website naar een (branded) YouTube-kanaal enzovoort.

multichannel_platformen

Eender welk bedrijf kan dus genieten van de immense kracht die social media in combinatie met content sharing ons als bedrijven biedt. De content wordt steeds meer de drijvende kracht van je bedrijf of merk. Door content te verspreiden, drijf je meer trafiek naar je website of social media profiel. Je social media profielen zijn dan de praatpaal voor je onderneming; daar beantwoord je alle vragen, opmerkingen en zelfs klachten ten opzichte van je bedrijf en stuur je bezoekers eventueel door naar je branded website voor meer informatie. Maar je kan ook op je social media profielen aan je fans en bezoekers vragen wat ze van jouw merk vinden, wat ze van jouw als bedrijf verwachten en zoveel meer. En zo kan je continu nieuwe en gerichte content creëren om nog meer trafiek naar je bedrijf te sturen.

Vergeet dus niet om op zoveel mogelijk plaatsen aanwezig te zijn, zo sterk mogelijke content te verspreiden en grijp je kansen in het social media landschap!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *