Coca-Cola Content 2020: een sterk staaltje storytelling

Storytelling is een buzzing concept dat te pas en te onpas in de mond wordt genomen door marketeers en copywriters. Een modewoord dat in het veranderende medialandschap op heel wat bijval kan rekenen. En dat vinden ze bij Coca-Cola ook. Jonathan Mildenhall, Coca-Cola vice president Global Advertising Strategy and Creative Excellence heeft er zelf een tweedelig filmpje over gemaakt: Coca-Cola Content 2020. Coca-Cola omarmt het nieuwe medialandschap en verlegt de grenzen van eenzijdige storytelling naar dynamische storytelling om zo een plaats te krijgen in het leven van consumenten. “Every contact point with a customer should tell an emotional story. Coke must focus on stories that show a commitment to making the world a better place,” aldus Mildenhall.

Liquid & Linked: van creative excellence naar content excellence

Coca-cola legt de nadruk op spreidbare (oftewel liquid) content/verhalen die een eigen leven gaan leiden. Die content moet bestaan uit ideeën die relevant zijn voor mensen en aanleunen bij de verschillende brands. Mildenhall legt een sterke nadruk op de participatie van anderen. Conversaties uitlokken is dus een zeer belangrijke factor in de content strategie.

Het bedrijf erkent het belang van verandering. Hierbij heeft het oog voor de ideeën van klanten of buitenstaanders: “No one has the smarts on ideas”. Bovendien is het een noodzaak om gebruik te maken van de huidige technologieën en in te spelen op de ‘on demand’ cultuur van de consument.

Dynamische storytelling

‘One way storytelling’:  het is passé. It’s all about dynamic storytelling: de ontwikkeling van ideeën en verhalen die over meerdere conversatiekanalen worden verspreid, om zo complete merkervaring te creëren.  Hierbij onderscheidt Coca-Cola 5 soorten storytelling:

  • Serial storytelling
  • Multi-faceted storytelling
  • Spreadable storytelling
  • Immersion and discovery storytelling
  • Engagement through storytelling

Live positively

Een “commitment to making the world a better place”: dat is wat Coca-Cola wil vertellen in haar verhalen. Natuurlijk is het voor wereldspelers gemakkelijk om zo’n verhaal te vertellen dan voor kleine kmo’s. Maar dankzij nieuwe technologieën zijn er platformen voor ieder bedrijf. Zolang de juiste messiassen je verhaal maar correct oppikken en verspreiden.

Met de ‘Happiness factory’ campagne ging Coca-Cola in het verleden reeds op zoek naar geluk. We kijken alvast uit naar een vervolg van haar content verhaal.

On a sidenote –  No Coke in Brussels?

Een tweetal weken geleden werd het historische Coca-Colareclamebord dat al tientallen jaren boven het Brouckèreplein uittorent van zijn sokkel gehaald. Het zou vervangen worden door een – lelijk – LED-scherm: What’s the story about that?


Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *