Chief Digital Officers: op zoek naar digitale ervaringen – een gesprekje met Bert Van Wassenhove, CDO

Waar is een Chief Digital Officer mee bezig? en vooral wat zijn de nieuwe uitdagingen die Bert van Wassenhove, CDO dus bij het nieuwe agentschap Square Melon, op ons ziet afkomen. Een interessant vraag-antwoord gesprekje dus, waarvan we ons hebben voorgenomen dit regelmatig te doen in dit nieuwe jaar. We stelden hem enkele vraagjes in zake digitale marketing en alles wat daar bij komt kijken.

Bert, je start in een nieuwe functie in een nieuw agency “square melon”? Wat doet een “Chief Digital Officer” precies?

2011 wordt het jaar waar on- en offline finaal in elkaar overvloeien, en dat proces zal nog wel een tijdje doorgaan. Ik ga ervoor zorgen dat we met Square Melon sterke digitale ervaringen en conversaties initiëren en managen en dat sterk geïntegreerd met de real-world toegepaste marketing projecten van onze collega’s in de groep.

Welke digitale uitdagingen zie je als de meest uitdagende voor de komende tijd?

Mobiel internet zal een grotere revolutie teweeg brengen dan het internet zelf, consumenten beseffen niet eens dat ze verbonden zijn met het net. Dit opent gigantische perspectieven voor online marketing en vooral voor de combinatie on- en offline. Maar het zal zoals steeds niet eenvoudig zijn om de juiste balans te vinden.

Je bent zelf nogal uitgebreid bezig met sociale netwerken, wat zijn voor jou persoonlijk  3 voordelen aan social media?

  • Je blijft als consument in controle van wat je krijgt aan communicatie en informatie
  • Dankzij sociale media krijgen we gemakkelijker inzicht in de gigantische hoeveelheid informatie die digitaal beschikbaar is. Via je eigen “social graph” kan je gemakkelijker de juiste en meest interessante informatie terugvinden
  • Als bedrijf en marketeer krijg je een handig en bruikbaar kanaal om direct en op een kwalitatieve manier in conversatie te gaan met je klanten.


Welke tips heb je voor bedrijven die twijfelen of ze social media moeten inzetten?

Begin met luisteren, de rest volgt vanzelf. Open een Twitter account, start een Facebook pagina en gooi je erin. Beter vandaag dan morgen. Je leert vanzelf wat de do’s en dont’s zijn.

Heb je een aantal voorbeelden van bedrijven die goed bezig zijn met social media?

Vooral een aantal minder grote bedrijven schijnen dat goed te doen, een paar voorbeelden:

  • Palm > Facebook.com/palmparkies
  • Connections

Welke marketing-quote(s) gebruik je tegenwoordig vaak? En van wie?
Julien Blanchez, marketing manager Google Benelux: “Digital Marketing is dead, there’s no such thing as digital marketing.”

En van mezelf in de serie “Unconventional rules of post-digital marketing”

  • “Don’t offer tools, add value”
  • “Don’t stay in conversation at all cost, shut up if not relevant”
  • “Don’t make it easy, make it worthwhile”
  • “Don’t just use the complete web, there’s life in the real world too”
  • “Don’t share & encourage, incentivize & convert.”

Wie of wat wil je graag nog eens in de bloemetjes of schijnwerpers plaatsen?

Mijn moeder? Mijn vrouw?
Die laatste is wel goed bezig met haar Facebook pagina eigenlijk (http://www.facebook.com/StandaarboekhandSintBaafs). Verder ben ik niet zo’n groot fan van idolen en andere digital personalities.

Wie moeten we volgens jou eens aan het woord laten op onze “digitale marketing” blog? Waarom?

Julien Blanchez, marketing manager Google Benelux omwille zijn quote hier boven.

Square Melon promoot zichzelf als een nieuw soort van advertentiebureau. ‘What will they think of next’ is hun slogan en deze is zeer geslaagd. In reclame moet je creatief zijn en telkens opnieuw het warm water trachten uit te vinden. En dat is nou net waar die hele slogan om draait: ‘what will they think of next?’ Bedankt voor het gesprek, Bert!


Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *