Blekko Search start partnership met search startup DuckDuckGo

blekko_duckduckgoDe recent gelanceerde alternatieve zoekmachine Blekko kondigt zijn eerste partnership aan. De partner van Blekko is de search upstart DuckDuckGo.  De voor beide voordelige relatie brengt de Blekko slashtags naar DuckDuckGo en de ‘zero-click info’ van DuckDuckGo naar Blekko.

Vanaf vandaag zal Blekko de zoekervaring van DuckduckGo ondersteunen voor alle zoektermen die onder één van de zeven auto-slashtag categoriëen valt: gezondheid, middelbare scholen (college), auto’s, persoonlijke financiën, muziekteksten, recepten en hotels. Blekko past automatisch slashtags toe voor die zoekopdrachten – om zoektermen te limiteren tot gecureerde sets van websites voor bepaalde onderwerpen – zodat gebruikers spamvrije resultaten te zien krijgen.

DuckDuckGo onderscheidt zichzelf met anonieme zoekopdrachten, keyboard navigatie en de ‘zero-click info’. De laatste optie geeft relevante, informationele tekst weer over de ingegeven zoektermen en toont links boven de resultaten voor toegevoegde context. Op Blekko zal deze toegevoegde DuckDuckGo data beschikbaar gesteld worden in het info-onderdeel van ieder zoekresultaat.

Search is een sterk competitieve markt die gedomineerd wordt door Google en Bing. De partnership zal waarschijnlijk niet veel veranderen aan die situatie maar het zou beide sites moeten helpen om de krachten te bundelen en meer fanatieke en professionele zoekers aan te spreken die het moe zijn om zich een weg te banen door alle spamresultaten. Bovendien voorzien ze elkaar van bijkomstige distributie en blootstelling van de unieke technologieën van beide bedrijven. Blekko plant trouwens nog meer partnerships die ze de komende weken bekend zullen maken.

Blekko heeft al $24 miljoen ingezameld over de drie voorbije jaren om spam te verwijderen tussen de zoekresultaten. De search startup rapporteert dat meer dan 30.000 slashtags gecreëerd werden in de eerste week na de publieke lancering.

Blekko is dus aan het groeien en indien ze de partnerships goed aanpakken, kunnen ze zelfs een volwaardige speler worden op de zoekmarkt. Des te groter ze worden, des te interessanter ze zullen worden voor adverteerders. Adverteerders wiens hoofdactiviteit(en) in één van de zeven categorieën (gezondheid, auto’s, …) van de slashtags liggen, kunnen al eens de mogelijkheid bekijken om op Blekko te adverteren. Momenteel lopen er nog wel geen PPC-advertenties op Blekko, maar aangezien het (één van) de enige manier(en) is om geld te verdienen, zal het niet lang duren vooraleer de eerste advertenties op Blekko verschijnen. Dankzij de slashtag-technologie wordt het voor adverteerders vrij makkelijk om advertenties perfect te richten op de gebruiker aangezien je perfect weet waarnaar ze op zoek zijn.

Wait & Follow

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *