Betere resultaten op het Google Display Network dankzij Display Campaign Optimizer & Contextual Targeting Tool

Internetgebruikers spenderen steeds meer tijd op het internet en bezoeken dan ook een groot aantal sites. Dit maakt display advertising er echter niet makkelijker op. Vorig jaar alleen al kwamen er 47 miljoen nieuwe websites bij. Contextueel targeten kan hierbij helpen door automatisch jouw advertenties te tonen aan gebruikers op pagina’s die gerelateerd zijn aan jouw product(en). Maar het opzetten en beheren van campagnes kan nog steeds zeer tijdrovend zijn. Hoe bereik je dan je doelgroep efficiënt met het oog op het behalen van je doelstellingen? Google brengt daarom twee tools uit: ‘Display Campaign Optimizer‘ en ‘Contextual Targeting Tool‘. Let wel: deze tools zijn geen vrijgeleide om uw campagnes onbeheerd te laten. Google wil U graag helpen, maar te veel automatische hulp zonder analyse lijkt echt wel ongezond. Het is alsof Google uw budget wel automatisch zal optimaliseren. Een gezonde argwaan en kritische kijk op deze is automatische instellingen lijkt mij vanzelfsprekend.

Display Campaign Optimizer

Deze nieuwe tool beheert automatisch de targeting en het bieden van uw Display Netwerk campagnes met als doel de conversies te doen stijgen terwijl u uw doelstellingen behaald. Al wat u moet doen is uw target CPA en budget ingeven en de Optimizer zal automatisch uw advertenties tonen op al de juiste sites. Terwijl de campagne loopt, wordt die door de Optimizer gecontroleerd en, indien nodig, in real-time aangepast . Op die manier blijven campagnes geoptimaliseerd, want de Optimizer ‘leert’ uit zijn fouten en verandert dus continu waar nodig om zo meer conversies te bekomen en het meeste uit elke campagne te halen. Analyse van de bèta-testers heeft aangetoond dat campagnes die de Display Campaign Optimizer gebruikten, verantwoordelijk waren voor bijna één derde van het totale conversievolume van die accounts in kwestie.

Contextual Targeting Tool

Terwijl de Display Campaign Optimizer een geautomatiseerde tool is die al het zware werk voor u doet, helpt de Contextual Targeting Tool u om efficiënter uw eigen display campagnes op te zetten. Deze tool is ideaal voor degenen die verkiezen om controle te behouden over de targeting en bidding van campagnes. De tool maakt strikt gethematiseerde lijsten van keywords voor uw display campagnes die gebruikt worden om uw advertenties contextueel te targeten. Met deze tool kan u honderden ad groups bouwen in enkele minuten tijd waardoor u de prestaties van uw campagne(s) verhoogt terwijl u de volledige controle behoudt over uw campagne(s).

Stel, u verkoopt sportgoederen. U zou dan de tijd kunnen nemen om voor iedere productlijn (kledij, schoenen, accessoires, ballen, …) een aparte ad group samen te stellen. Als u iedere productcategorie invoert in de Contextual Targeting Tool, verkrijgt u nog striktere gethematiseerde lijsten met keywords. Stel, u voert ‘schoenen’ in, dan zal de tool nog specifiekere ad groups genereren zoals ‘voetbalschoenen’ ‘designer voetbalschoenen’ ‘voetbalschoenen met design’, enzovoort. Dat zijn dan allemaal aparte ad groups, waar u zelf niet meteen aan zou denken bij het manueel opzetten van uw campagne, maar die u wel kunnen helpen meer trafiek en verkoop te verkrijgen.

Deze tools zullen zeker helpen bij het verhogen van de prestaties van uw display netwerk campagnes. De Display Campaign Optimizer zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn, de Contextual Targeting Tool wordt momenteel uitgerold en zal dus de komende weken of maanden voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Hieronder wordt in detail uitgelegd hoe de Display Campaing Optimizer werkt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zwn9gVOztcc&feature=youtu.be[/youtube]

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *