Benchmarking a SEM campaign = Benchmarketing

Nog maar eens een nieuwe term die ontstaan is, nl Benchmarketing. Dat het meten van de resultaten van eender welke marketing campagne belangrijk was, is niet echt een nieuw gegeven. De meeste benchmarketing gebeurt voornamelijk met een interne focus, ttz er wordt een nulmeting gedaan van de huidige prestaties van indrukken, kliks, conversies, enzomeer…en die worden op bepaalde tijdstippen bovengehaald om te vergelijken met de laatste metingen.

Wat als men aan deze informatie nu eens marktinformatie of data met een externe focus zou kunnen toevoegen? Hoe veel van de themagerelateerde� searchers bereik ik met de bestaande campagne? Hoe veel gaan er naar mijn concurrenten?

Op die manier kan je niet enkel je eigen performantie beoordelen, maar kan je ook de “share of voice” of uw marktaandeel bekijken. Welk potentieel blijft er op tafel liggen?

Genoeg stof om over na te denken…en als afsluiter zou ik nog even meegeven: Vandaag worden veel SEO statistieken gebaseerd op de rankings in zoekresultatenpagina’s van de verschillende zoekmachines. Meer en meer zijn we aan het evolueren naar “personalised search”, het gaat nog even duren, maar het komt. Hoe ga je ranking gaan meten als elke ranking voor elke zoekopdracht gepersonaliseerd zal zijn?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *