Belgen speuren alsmaar meer op het internet alvorens een aankoop te doen:

(belga/adv)

Enkele opmerkelijke cijfers volgens een recent onderzoek van de Vlerick Management School en InSites:

Belgen gaan voor 51 tot zelfs 83 procent van hun aankopen ( afhankelijk van het type van aankoop) surfen om te bepalen wat ze kopen en waar ze dat zullen doen.

59 procent van de potentiële kopers gaat door een verkenningsfase, waarbij hij of zij eerst algemene informatie rond het product verzamelt.

62 procent doorloopt vervolgens een vergelijkingsfase, waarbij hij of zij concrete informatie over alternatieven verzamelt.

Twee op drie respondenten hebben ten slotte ’ bewust’ (Conversie Optimalisatie heeft hier misschien al zijn werk gedaan??) een keuze gemaakt voor een bepaald product of merk.

Opvallend is dat amper 4 procent van de geregistreerde aankopen uiteindelijk online is gebeurd. “Het onderzoek bevestigt dat de Belgische consument minder op het internet aankoopt, dan bijvoorbeeld de Nederlanders of de Britten, ” verduidelijkt Gino Van Ossel, professor Retail Marketing aan de Vlerick Management School.

Uit het onderzoek blijkt dat het te veel aan informatie de grootste hinderpaal is voor de consument. Ondanks het grote belang van het internet als informatiebron, hinken Belgische websites achterop bij hun internationale sectorgenoten. Zo scoren ze 24 procent slechter inzake het gemak waarmee op hun website alle relevante informatie kan worden gevonden, en 30 procent minder goed als het aankomt op volledigheid van de weergegeven informatie.

Er is in ons Belgenlandje dus nog duidelijk werk aan de winkel . Website Usability en Conversie Optimalisatie zou voor heel wat websites al een hele stap in de goede richting kunnen zijn.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *