Apple Ping: een slecht begin

Apple_PingDat ook de besten soms kunnen falen, bewijst Apple met het sociale netwerk Ping. Het netwerk dat geïntegreerd zit in de 10e versie van iTunes als opt-in slaagt (nog) niet aan. Ping is een sociaal netwerk voor muziek waarop je je favoriete artiesten en vrienden kan volgen en kan zien welke muziek zij beluisteren, downloaden en/of over praten. Het netwerk staat ook toe om recensies te delen.

Problemen met Ping van bij de start

De problemen begonnen al bij het feit dat Ping eigenlijk onderontwikkeld is en niet verbonden is met andere sociale netwerken als Facebook en Twitter. Daardoor kan je je moeilijk verbinden met de mensen die je kent. De enige manier is om de naam van de desbetreffende personen in te tikken en te hopen dat je ze vindt. Het is niet verwonderlijk dat Ping niet verbonden is met Facebook aangezien ze rechtstreekse concurrenten zijn van elkaar. Onderhandelingen zijn er wel geweest maar bij Facebook zagen ze een samenwerking niet zitten. Ook was Apple vergeten een spamfilter te installeren waardoor er massa’s spamberichten verschenen op de pagina’s van artiesten als Lady Gaga. Ook doken er al meteen valse profielen op.

Het sociale netwerk is opgebouwd rond de muziek die via iTunes verkocht wordt. Daardoor krijgen enkel mainstream artiesten een profiel. Kleine(re) bands en hun fans blijven dus in de kou staan. Ping is eigenlijk een variant van Twitter maar met de focus op muziek. Hoewel Ping na 2 dagen al 1 miljoen gebruikers telde, verkiezen Belgische muziekliefhebbers Last.fm, een netwerk dat afgestemd is op het aanbevelen van muziek en het uitwisselen van muziekvoorkeuren met vrienden. Het grote aantal gebruikers valt wellicht te verklaren doordat mensen nieuwsgierig waren naar het nieuwe netwerk. Het valt dus af te wachten of de reeds aangemelde gebruikers in de toekomst zullen afhaken of niet.

Problemen, maar toch zo’n groot sociaal potentieel

Het probleem is dat er anno 2010 al enorm veel sociale netwerken voor handen zijn en dat je mensen moet aantrekken met een totaal nieuw concept. En juist daar faalt Ping. Het concept is op zich niet nieuw en daarbij komt dat het eerder een commercieel platform is dan een sociaal. De focus ligt op het communiceren over muziek. Als gebruikers zien dat hun idool en hun beste vrienden een bepaald liedje goed vinden en gekocht hebben, is het niet onwaarschijnlijk dat die gebruiker dat liedje ook gaat kopen.

Ping kan zijn valse start misschien nog goed maken want met 160 miljoen gebruikers aangesloten op iTunes is er enorm veel potentieel voor het netwerk. Vooral veel financieel potentieel, moet Apple gedacht hebben. De upselling mogelijkheden zijn enorm. Beïnvloed worden door je vrienden in je muziek keuze en aankoopgedrag is zo krachtig. En daar gaat social media toch allemaal om, niet dan? Maar zoals we bij Google Buzz zagen, is het quasi onmogelijk om een slechte start goed te maken. Afwachten wat de toekomst brengt, zeker nu ook Google een nieuwe poging zou wagen met hun sociale netwerk ‘Google Me’.

Hier alvast een demo van de nieuwe iTunes versie 10. Veel plezier met het delen van jou legale muziekaankopen en muzikale voorkeuren.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mK2PX1Q1Ip8[/youtube]

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *