Adobe opent aanval op Google

Dat Adobe al lang niet enkel een pdf-reader is, weten de e-marketeers en designers onder ons al enige tijd. Maar dat Adobe meer en meer op het terrein komt van Google is sommigen misschien ontgaan. De intenties van Adobe worden nog wat duidelijker na de aankondiging (http://blogs.adobe.com/conversations/2011/11/efficient-frontier.html) dat ze ‘Efficient Frontier’, een internationaal en vooral onafhankelijk advertisingagentschap, gekocht hebben.

Efficient Frontier draait toch al enkele jaren mee in de online marketing wereld en maakte vooral naam door het automatiseren van het beheer van advertentiecampagnes gebaseerd op biedingen (Google Adwords, maar ondertussen ook Social campagnes). De algoritmes die efrontier.com hanteert zijn op portefeuillebeheer gebaseerd, maw met oog op het verbeteren van de totale waarde van een klantenportefeuille, over campagnes, of mediakanaal of productgamma heen.

Dat Efficient Frontier furore maakte op search vlak (beheren ondertussen 1 miljard aan advertisingdollars per jaar) moge geweten zijn, dat ze niet stilzitten op social vlak werd begin dit jaar onderstreept door de overname van http://www.contextoptional.com/, social media dashboarding en social media management tool.

Kortom, Adobe zet hier een stevige stap richting Google (Doubleclick) en verstevigt zijn digital marketing suite met bovenstaande. Tot op heden bestond deze voornamelijk analytics gedreven suite (Omniture) uit:

  • audience optimization (doelgroepoptimalisatie)
  • advertising optimization (advertentieoptimalisatie)
  • conversion optimization (conversieoptimalisatie)
nu kunnen ze dit vervolledigen met:
  • social media optimalisatie (al was adobe social analytics zeker hier een eerste aanzet toe)

Het Adobe productengamma wordt steeds completer en beter.

Executive Summary

Wat?Adobe koopt Efficient Frontier, gespecialiseerd in biedingsoptimalisatie in search & social
En? met vooral het social en display luik schuift Adobe meer op naar Google Doubleclick…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *