Adobe gaat met Omniture in zee

adobeEr zat vanmorgen een zeer opgetogen mail van Josh James, CEO en Co-Founder van Omniture , in onze mailboxen. Het leidende web analytics bedrijf uit Orem, Utah, wordt tegen eind 2009 overgenomen door het bekende softwarehuis Adobe. Hiermee wordt een van de meest actieve overnemers op de online markt van de laatste jaren zelf opgenomen in een grotere groep. Eerder dit jaar kondigde Omniture al een strategische partnership met communicatiegroep WPP aan.

Volgens James creëert dit twee belangrijke synergieën tussen de twee bedrijven:

  • Door de integratie hoopt Omniture de cirkel te sluiten van online business optimization over de creatie en presentatie van digitale inhoud. Ok, integratie en drempelverlaging, dat klinkt goed. Omniture is niet het meest toegankelijke analysepakket. Tegengas voor het zéér toegankelijke Google Analytics?
  • Maar belangrijker in mijn ogen, is het schaalvoordeel dat Adobe het Omniture platform biedt. Snellere go-to-market in nieuwe afzetmarkten is mogelijk hét duwtje dat Omniture nodig heeft om zijn leiderschap in de online web analyse markt te claimen.

Maar zo ver is het voorlopig nog niet. De transactie moet eerst nog ter goedkeuring langs de nodige instanties passeren.

Ik haalde het al aan in de inleiding: Omniture was de laatste jaren zelf deftig op het overnamepad. Gingen al voor de bijl: Offermatica (A/B and Multi-Variate Testing) , Instadia (web analytics), TouchClarity (behavioural targeting), Visual Sciences (web analytics) en Mercado (site search en merchandising). Ook Adobe zat de laatste jaren niet stil, maar het is vermoedelijk van Macromedia geleden dat ze een dergelijke deal hebben gesloten.

Als Omniture Partner kijken wij uit naar de impact van dit samengaan. Omniture heeft fantastische tools, maar ze verliezen volgens ons toch terrein op die andere partner van ons, Google Analytics.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *