6 Facebook metrics om in het oog te houden

Voor bedrijven is Facebook een uitstekende manier om extra verkeer naar de website te trekken. Je plaatst regelmatig interessante posts, je bouwt een netwerk van fans op, en hoopt dat ze naar de website gaan, en eventueel andere gebruikers overtuigen om ook fan te worden door je posts te liken of te delen.

Er is bovendien heel wat meetbaar op Facebook, zo veel zelfs dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Welk metrics zijn echt belangrijk om in het oog te houden? We geven hier zes metrics die we echt belangrijk vinden.

Fan Reach

De fan reach, of het fan bereik, is het aantal fans dat gedurende een bepaalde periode één van je posts te zien kreeg. Het gaat hier om organische impressies, wat wil zeggen dat de fans je post direct te zien krijgen, en dus niet door bijvoorbeeld een actie van een andere gebruiker, zoals bijvoorbeeld een like of een share. Dat laatste wordt gecatalogeerd onder virale impressies.

De fan reach is belangrijk omdat het iets zegt over de kwaliteit van je posts, en hoe ze worden ontvangen bij je publiek. Hoe hoger de kwaliteit van je publiek, en hoe interessanter je posts, hoe meer de Facebook Edgerank ervoor zal zorgen dat je posts aan een groter publiek getoond zullen worden.

Organisch bereik

Ook organisch bereik is een metric die interessant kan zijn voor het evalueren van je social media efforts. Het verschil tussen fan bereik en organisch bereik is dat organisch bereik ook rekening houdt met Facebook gebruikers die geen fan zijn van je pagina. Dat zijn gebruikers die eens op je pagina komen kijken, of die je posts te zien krijgen in bijvoorbeeld een like box op je website. Ook nu weer gaat het enkel om direct contact, en niet om contact als gevolg van een like of share van een andere gebruiker.

Organisch bereik is voornamelijk interessant wanneer je het vergelijkt met het fan bereik. Het helpt je immers om nieuwe manieren te vinden om gebruikers te bereiken. Is je fan bereik ongeveer gelijk met je organisch bereik, dan betekent dit dat je posts nauwelijks getoond worden aan niet-fans, en dat je dus op zoek moet naar manieren om een ander publiek te bereiken.

Engagement

We hebben op deze blog al vakaer aangehaald dat engagement heel belangrijk is op Facebook. Je moet ervoor zorgen dat je fans betrokken raken bij de content die je op Facebook plaatst. Engaged users zijn gebruikers die je post liken, reacties plaatsen, delen, maar ook gebruikers die gewoon klikken of een video bekijken. Bij elke actie die een gebruiker onderneemt met betrekking tot jouw post zal hij gecatalogeerd worden als een engaged user.

Na het bereik is engagement misschien wel de belangrijkste metric om in het oog te houden. Engagement zegt immers iets over het appeal van je content.

People talking about this

De metrics People talking about this is een metric die vele bedrijven niet goed onder de knie krijgen. Het is een metric die een onderdeel vormt van de metric Engagement. People talking about this zal enkel de users opnemen die ofwel liken, ofwel sharen, ofwel een reactie plaatsen. Het is interessant om deze groep apart te bekijken omdat deze gebruikers een actie ondernomen hebben om hun engagement te tonen aan hun vrienden. Dat doen gebruikers die bijvoorbeeld een video bekijken niet. De people talking about this worden om die reden ook wel storytellers genoemd.

Click-through-rate

De click-through-rate is een metric die we ook kennen van bijvoorbeeld Adwords. Het meet het aantal gebruikers dat op een link heeft geklikt, een video heeft bekeken of een grotere versie van een foto heeft bekeken. De CTR metric toont niet zozeer de gebruikers die geëngageerd genoeg waren om de content te delen met vrienden, maar wel interesse toonden in de content van je Facebook pagina. Om die reden zegt deze metric ook iets over de kwaliteit van je posts, en kan je het maar beter in het oog houden.

Negative feedback

Negative feedback is elke actie die een gebruiker genomen heeft die negatief is voor je Facebook pagina. Dat kan gaan om het verbergen van een post, het verbergen van alle toekomstige posts, of zelfs van het unliken van je pagina.

Negative feedback geeft niet alleen een duidelijk signaal aan jezelf als eigenaar van de Facebook pagina, maar ook aan Facebook zelf. Het vertelt Facebook dat je posts niet interessant genoeg zijn, en als gevolg van het algoritme van de Facebook Egderank zullen je posts daarom minder vaak getoond worden.

Executive Summary

Belangrijke metrics op Facebook
Welke 6 metrics zijn belangrijk om in het oog te houden bij het optimaliseren van je Facebook pagina?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *