42% van de grootste adverteerders niet te vinden op internet

Google screenshotDe meeste grote bedrijven geven ontzettend veel geld uit aan allerhande marketing- en reclamecampagnes. Toch is 42% van de grootste adverteerders zo goed als niet terug te vinden op het internet. Dat is het besluit van een onderzoek van het Nederlandse zoekmachinemarketingbureau Checkit.

Per site onderzocht men 4 belangrijke pagina’s: de homepage, een productoverzichtspagina, een speficieke productpagina en de pagina met persberichten. De analyse gebeurde op basis van 11 belangrijke vindbaarheiscriteria:

1. Is er een sitemap aanwezig op de homepage?
2. Zijn de paginatitels per pagina verschillend?
3. Is er een meta tag description aanwezig?
4. Zijn er meta tag keywords aanwezig?
5. Is de pagina opgebouwd zonder frames?
6. Is er gebruik gemaakt van de h1-tag?
7. Is er voldoende content (meer dan 150 woorden) aanwezig?
8. Is de tekst op de pagina vrij van flash?
9. Hoeveel pagina’s van de website zijn geïndexeerd bij Google?
10. Wat is de linkpopulariteit van de website bij Yahoo!?
11. Wat is de PageRank van de website?

De conclusie was dat 58% van de onderzochte sites goed vindbaar zijn. Ter vergelijking, in 2006 was er slechts 32% van de grootste Nederlandse adverteerders vlot online terug te vinden. Ondanks de forse toename blijven er dus 42% van die duur betaalde sites zo goed als onvindbaar op internet.
KPN, Jamba, Dell, T Mobile en het Nederlandse Ministerie Van Binnenlandse Zaken (!) bleken het best vindbaar. Terwijl een heleboel gigantische adverteerders als Coca Cola, Heineken, Nestle, Masterfoods, Heinze, Unilever, Danone en Aldi zo goed als niet terug te vinden zijn op Google.

De bedrijven uit de dranken- en voedingsector kloppen dus best eens aan bij de zoekmachinemarketingbureaus uit de lage landen. Het zou de efficiëntie van hun marketingmix enkel maar ten goede komen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *