‘premiumisation’ marketing verantwoordelijk voor sales succes Pernod Ricard

Sterke drankmaker Pernod Ricard, de 2e grootste leverancier op wereldschaal, heeft er net een jaar op zitten waarbij de omzet maar liefst 8 percent gestegen is naar 8,2 miljard euro. Dit betekent de sterkste stijging die het bedrijf heeft gezien sinds het begin van de crisis in 2008.

Belangrijke marketing investeringen worden aangewezen als dé belangrijkste ‘driver’ van dit succes. De merken Chivas Regal, Jameson en uiteraard Absolut Vodka kaapten de prijzen van grootste stijgers weg. Maar liefst meer dan 1,5 miljard euro werd geinvesteerd in marketing de afgelopen 12 maanden.

Premiumisation

De strategie die uitgestippeld werd noemen ze zelf “premiumisation” of hoe maak ik van mijn product (commodity?) een premium product? Met succes blijkbaar, want 73% van de omzet komt van deze ‘gepremiumiseerde’ producten.

Drinkspiration

Ook op digitaal vlak zijn er uiteraard inspanningen geleverd, maar in detail werd niet getreden. Zo werden begin dit jaar de gratis ‘drinkspiration’ iphone & ipad apps geintroduceerd.

http://itunes.apple.com/be/app/drinkspiration-by-absolut/id320379903?mt=8

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *